måndag 2 augusti 2010

Bullfest, bullfest hela dan...

I inlägget om kakburken skrev jag att jag även fyndat en annan sak, nämligen detta väggord av svartmålad trä. Jag köpte det med tanke på huset, men kunde inte låta bli att hänga upp det redan. Så nu hänger det väl synligt på väggen mellan vardagsrummet och köket.

Idag har jag och dottern tagit tillvara på dagen genom att baka bullar. Jag kan lova att det varit en händelserik dag. Jag borde ha anat oråd redan i lördags då dottern gladeligen smaskade i sig pizzadeg (något som verkligen inte är gott ogräddat, det smakar endast och enbart jäst och mjöl). Ni kan ju i alla fall tänka er hur poppis bulladegen blev. Den lilla klimpen hon hade fått att kavla minskade i snabb takt, händerna gick non-stop från degen till munnen. Till sist började jag befara en lång kväll med massor av magknip så hon fick avsluta baket... Bara för att börja dra ut precis allt ur kökslådorna. Jag kunde inte göra så mycket med mjöliga händer, så hon fick hållas. Ni kan föreställa er kaoset i köket. En massa ogräddade bullar på alla ytor och golvet översvämmat av muffinsformar, vispar och stekspadar.

Till sist fick jag dottern att sova sin eftermiddagssömn och tog itu med gräddningen och röjningen. När jag började baket trodde jag att receptet skulle räcka till ca 25 bullar. Efter att ha gräddat plåt efter plåt konstaterade jag att receptet räckte till ca 80 bullar. Och vi som har full frys från förr i dessa bärtider. Nu blir det att gnaga på bullar någon månad framöver så det finns lite utrymme i frysen tills älgjakten inleds.

Önskar er alla en härlig måndag!

Ps. Om någon vill hämta bullar så vet ni var vi bor :)

6 kommentarer:

  1. Vad bra! Jag kommer och hämtar imoron ;o)

    SvaraRadera
  2. Hihi, om du inte bodde så långt bort skulle jag komma på stört... Kram

    SvaraRadera
  3. Synd att avståndet är så lååångt, annars hade jag varit där på tre röda!! Vem älskar inte bulldeg, fniss. Superfina bokstäver på väggen, de kommer bli super i ert nya hus!

    Kraam aka

    SvaraRadera
  4. Åh så mysigt med bullbak våra har varit slut ett tag nu så det känns som det är dags igen. Men sommaren i Stockholm har varit så varm så suget att baka har inte funnits.
    Känner igen det där med köksredskap över hela golvet man skulle kunna säga att det är lite farligt att baka med barn då de röjer. Helt plötsligt druttar man på ända efter att ha trampat eller glidit över golvet på en slev.

    Kul att du vill vara med i min utlottning och tack för awarden jag skall ta tag i den i veckan.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Hämtar gärna bullar!!
    Kände genast igen väggordet, kan hända ett sånt följer med mig hem också ;) Det har ju väldigt bra pris!

    SvaraRadera
  6. Hejsan! Känner igen mig i hur det kan vara att baka när barnen vill vara med;-)

    Vill gratulera dig till vinsten av hjärtat i min lilla tävling. Skulle du vilja maila mig din adress på linda@mittlillahem.se så jag kan skicka det till dig.

    Vilken trevlig blogg du har, tittar gärna in snart igen.

    Linda

    SvaraRadera