onsdag 25 augusti 2010

Bygg-uppdatering

Det har blivit en veckas oplanerad bloggpaus, beroende på tidsbrist. All ledig tid har gått åt till målande och panelspikande...dessutom firade vi (en något försenad) taklagsfest i helgen. Festen blev riktigt lyckad med god mat, smaskiga tårtor (som mannens syster hade bakat, tack tack :)) och till sist en kort rundvandring vid granngården (museet).


Här står jag och dottern vid väderkvarnen som vi ser från huset.

Huset ja, en hel del panel har vi fått upp...snart blir det dags att ta ställningar och skylift till hjälp för att kunna fortsätta panela. Jag gick medsols runt huset och fotade så ni skulle få en liten uppdatering. Sedan mer panel är uppe syns det ju också bättre vilken färg det blir, och tack och lov är det grått, ljusgrått utan minsta skiftningar i grönt, blått eller lila *puh*.


Framsidan (mot väster) Från vänster: lekrum, litet wc, kvist, vardagsrum.

Norra gaveln. Från vänster: badrum, bastu, lekrum. Vinden från vänster: dotterns sovrum, vårt sovrum.

Norra gaveln och östra sidan (som kommer mot garaget). Dörren under taket är grovköksingång. Dörren mitt på ska göras så diskret som möjligt och går till "tekniska utrymmet" med bergvärmepump, varmvattenberedare, ventilationsaggregat osv.

Sydgavel och sida mot öster. I det här hörnet kommer köket.

Sydgavel. Från vänster: Kvist, vardagsrum, kök. På vinden från vänster: tv-rum, kombinerat data- och syrum. (balkongdörren kommer i tv-rummet). Balkongen måste vi snart ta itu med, eftersom det är omöjligt att endast utgående från ritningarna få någon klarhet i hur tjock bottenplattan blir och hur panelen ska spikas där runt. Därför måste balkongen på plats innan vi spikar panel runt. Enligt mannens förklaringar så anser jag att det är en hel vetenskap att spika balkong (balkonggolvet betsår av ca 5 lager som går olika vägar för att leda bort vattnet...) Men kan man bygga ett hus så kan man väl bygga en balkong :).


Garaget står naket och väntar på sin panel än så länge, tanken är att vi forsätter på det så fort huset är färdigt. Helst vill vi ju får upp alla panel före vintern. Fönstren är åtminstone satta på plats, de blev väldigt lyckade enligt huvudarkitekten (=mig). Det halvcirkelformade fönstret på sydgaveln saknas fortfarande, men jag har blivit lovad att det kommer snart, så fort maken får tid *haha*.

Ha en skön onsdagskväll alla läsare!

11 kommentarer:

  1. Hej Annie!
    Så fint det blir med panelen! Det är en jättesnygg grå färg... Och vad ni jobbar med ert hus, jag tycker det går fort. Så ni hinner säkert klart innan vintern.
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  2. Åh så fint det blir med liggande panel det är inte så vanligt i Sverige. Min syster och jag pratade om det hon bor nämligen i USA och där har de mest liggande panel.

    Lycka till i byggandet
    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Blir jättefint!!
    Det är så spännande att följa bygget så här från början :)

    SvaraRadera
  4. Så långt ni har kommit! Jättefint!
    Kram Jennie(min datorär på lagning och makens dator vill inte låta mig logga in)

    SvaraRadera
  5. Åh vad kul att få se lite bilder, det ser jättefint ut!

    SvaraRadera
  6. Vad du är gullig, tack för dina fina ord hos mig♥
    Jag kan ta med kalendern till posten och fråga vad frakten skulle gå på. Har inte sänt nått till Finland förr.

    Det är sant, det är mycket enklare med ett EGET hus. Där kan känslan växa fram. Tror det blir jättebra, ert hus ser helt underbart ut. Vilken lyx med bastu, syrum... Själv jublar jag över diskmaskin ;)
    Kram Milla

    SvaraRadera
  7. Så fint och vad långt ni har kommit med byggandet.
    Det är spännande så håll oss uppdaterade.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  8. ÅHHH, så fint det blir! Ni har ju kommit jätte långt med måleri o panel. Det tar ju galet mycket längre tid än vad man tror... Garaget blev också toppen!

    Ha det så bra! Imorron flyttar vi (hoppas jag)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  9. Åh, lycka att få bo i eget hus... Ert garage skulle vara alldeles lagom stort för mig att bo i. Är det egen konstruktion? Gillar modellen i alla fall. :-)

    SvaraRadera
  10. Hej

    Snygg färg på den liggande panelen! Vilken färg är det? Vi bygger nytt hus i Skåne och hade varit skoj att kolla mer på den färgen, vet du färgkod eller namn på färgen?

    Mvh Martin

    SvaraRadera
  11. Hej

    Snygg färg på den liggande panelen! Vilken färg är det? Vi bygger nytt hus i Skåne och hade varit skoj att kolla mer på den färgen, vet du färgkod eller namn på färgen?

    Mvh Martin

    SvaraRadera