torsdag 26 augusti 2010

Morotskaka

Vart tog motivationen vägen? Om någon har sett den så kan ni vänligen be den komma hem till mig igen ögonblickligen?

Morotskaka har det bakats i alla fall. Tur att jag inte är matfotograf för någon tidning... jag lovar att kakan ser proffsigare (och godare) ut på riktigt!



Morotskaka med ostglasyr (i långpanna)

Botten:
4 ägg
3 dl socker
4 dl rivna morötter
200 g margarin
3 dl vetemjöl
2 tsk matsoda
1 tsk kanel
1 tsk salt

Glasyr:
1 paket smältost
100 g mjukt/smält margarin
2 tsk vaniljsocker
ca 1 paket pudersocker

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt morötterna, smält margarin, samt de torra ingredienserna som blandats först. Bred ut i en långpanna och grädda ca 25 minuter i 175 grader.
Blanda glasyren, bred över den svala kakan. Strö eventuellt hackade nötter över.

Nu ska jag surfa vidare och se om någon annan bloggare har råkat få min motivation med sig hem ;).

Ha en bra dag!


6 kommentarer:

  1. Ooo, äääälskar morotskaka, men har inte själv bakat någon... ÄN! Ska allt prova detta recept.

    Frakten för kalendern till finland går på 92kr om jag skickar som brev. (billigast möjliga) Om du vill beställa kan du få den för vanlig fraktkostnad 69kr, så lägger jag till resten. Hör av dig om hur du vill göra.

    Kram Milla

    SvaraRadera
  2. Åh så gott med morotskaka jag som inte hunnit äta middag blev väldigt sugen nu.
    Det ända dumma är att man inte kan sluta äta av kakan och helt plötsligt är kakan slut och magen full.
    Jag önskar dig en trevlig fredag
    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Det såg gott ut, men vad är matsoda?
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Matsoda = bikarbonat

    Ser ut som mitt recept det där. Jag gör ofta morotskakan just på höstarna, tycker den passar bra då. Dessutom har vi flera kalas den tiden.

    Tja, motivation och inspiration kommer och går i perioder. Tror att du haft så fullt upp nu på sistone att du behöver en eller ett par dagar med annat att tänka på?

    Ha det bra och trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Hej

    Jätte roligt att du hittade till min blogg och vill vara med i tävlingen! Hoppas du har turen på din sida och vinner väskan!!

    Oj, nu blir jag riktigt morots kaksugen när jag ser din kaka!! Fast jag som lovat att minska på allt gott för att inte behöva förnya hela garderoben!!

    Ha en fin dag!
    Kram
    Pi

    SvaraRadera
  6. Heeej Annie! Long time no see!! Åh vad spännande det var att kika på huset i förra inlägget! Färgen ser jättefin ut och hela huset börjar ju ta form ordentligt. Fönstren blev jättebra också! Gud vad länge sen jag gjorde morotskaka, flera år sedan... Du gjorde åtminstone mig motiverad att börja baka!! Ha det gott! Här ska packas upp i alla resväskor, pust!

    Kraaamizar aka

    SvaraRadera