lördag 7 augusti 2010

Bassäng-häng

Tack för alla kommentarer angående Renova-brytarna. Renova är inte bakelit (det finns även sådana till salu, men där går nog min smärtgräns angående priset), dessutom så finns Renova i alla möjliga utföranden (dimmer, eluttag, datauttag mm.). Priset för Renova är ca dubbelt dyrare än "vanliga" brytare. Den lösning jag för tillfället överväger mest är att "blanda" brytare i huset, dvs använda Renova i de rum man rör sig mest och sätta vanliga brytare i sovrum på övrevåningen, badrum+bastu och i alla skrubbar förstås. Ska fundera lite till och räkna ut prisskillnader innan vi tar det slutgiltiga beslutet.

Idag har jag inte alls haft tid att fundera på bygget över huvudtaget. På grund av den här:

Jag vet, den ser oskyldig ut, men skenet bedrar. Den inhandlades redan för en vecka sedan, precis då det varma vädret förvandlades till isande vindar. Den har därför stått (tom) inomhus (gissa om jag har snubblat över den några gånger). Idag kom i alla fall värmeböljan tillbaka så jag bestämde mig på förmiddagen att dottern skulle få premiärbada. Jag lyfte ut bassängen, iklädde dottern i simdräkt och började fylla hinkar med vatten i badrummet. Plötsligt hörs det ett illvrål och dottern ligger utanför badrummet, när jag tar upp henne i famnen blir min t-shirt genomvåt...och mycket riktigt, på golvet finns en gigantisk pöl med gult innehåll (ni kan ju gissa vad) mitt i pölen ligger dotterns hatt och små våta fotspår leder fram till badrummet där hon sedan halkade. Jahapp. Gubben fick ta en förlängs lunchpaus från byggandet eftersom det tog sin tid att städa upp röran, tvätta både mor och barn medan barnet i fråga skrek "Himbahäng, himbahäng" ända tills hon fick dyka ner i sin mini-pool.

Eftermiddagen förlöpte rätt lugnt...kanske för att dottern sov!? Men i kväll var det dags igen, hon smet ut medan jag tog in tvätten och kastade sig i plurret med kläderna på (nu var det inte så varmt längre heller). När jag sedan skulle lyfta in henne sprang hon runt, runt i bassängen och gallskrek ända tills jag kom på att muta henne med att vi inte hinner se på Pippi ifall hon inte genast kommer in och duscha. Det funkade ganska bra. Lagom till Pippi och milkshake så kom maken hem från bygget och jag kan pusta ut för den här dagen.


För någon dag sedan visade min syster en supersöt mössa som hon hade gjort till sin dotter, förstås vill ju inte jag vara sämre så jag knåpade ihop några mössor igår. Den första gjordes med avsikt att matcha med hennes vår- och höst jacka. Till först tänkte jag bara på färgen, först efter att mössan var klar märkte jag att även knapparna matchar med hjärt-trycket :).


Den andra mössan blev röd med trycket "Bad hair day". De som känner min dotter vet att hon har bad hair days varje dag. Med många mycket tunna, fina, lockiga hårstrån så är det ett väldigt jobb att reda ut alla tovor. När man sedan har rett ut allt och hon har sovit en stund så ser det lika ut igen. Ca två gånger i veckan brukar jag spruta hårnäring i och reda ut det riktigt ordentligt. De andra dagarna antar jag hon får gå omkring med sin röda mössa. :)



Nu ska jag njuta av lugnet som råder medan maken nattar dottern. Jag tror att en stor skål med godis och en film är precis den rätta medicinen för ytliga nerver ikväll :).

Ha en skön lördagskväll!

Ps. Om nån vill ha en barnsimbassäng så kan jag tipsa om att det står en ute på vår bakgård hela natten ;).

9 kommentarer:

  1. Godis funkar ALLTID på ytliga nerver! Det händer GANSKA ofta här hemma (därav mitt sockerberoende)att nerver behöver stillas efter diverse incidenter, nästan alltid är barn inblandade i dessa...

    Vilka finfina mössor! Bad hairday skulle verkligen Levis behöva. Klippte bort nåra riktigt toviga tussar från nacken idag som absolut inte gick att reda ut. Suck... hans lockiga hår är verkligen svårhanterligt och kombinerat med enormt mycket bus = omöjligt att hålla ordning på nån slags frisyr.

    Ha en fortsatt bra kväll!

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Vi hade också nu på kvällen en gulpöl incident vilket skapar massa jobbigt extra arbete. Just vi läggdags och en försenad sådan.

    Söta mössor jag kan tänka mig att Bad Hair day mössan passar många små barn. Det är svårt att borsta det tunna lilla håret och ännu svårare då man har en som är väldigt håröm.

    Vi får hoppas att värmen kommer tillbaka så ni får använda poolen några gånger till.

    Krameli kram
    Mia

    SvaraRadera
  3. Söta mössor!

    Brukar oxå belöna mig själv med godis efter hektiska dagar, helst då mörk choklad. Det finns ju lite hemma nu då jag säljer ;)

    Ha en skön söndag! Kram Milla

    SvaraRadera
  4. Så mycket bra tips jag får från dig. Nu har jag hittat fina strömbrytare som är billigare än bakelitvarienten. Får också börja räkna på det här känner jag...
    Visst är det roligt att få läsa lite annan info om sina bloggisar? Förutom att det är jätteroligt att bli uppmärksammad med en award, så är det en av de stora behållningarna.
    Så söt din lilla busdocka är i sin "bad hairdaymössa". Och att du mitt i allt bus dessutom får till att sy ihop några mössor är ju ett smärre hjältedåd.
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  5. Sådan mössa skulle man ha vissa dagar.
    Angående renova så är många beslut att ta för er och ibland kan det vara riktigt svårt.
    Titta gärna över på vår sida jag har länkat dig, jag fick sån inspiration från dig.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Hihi, inte lätt att vara mamma alla gånger :) Vilka helfina mössor!! Så roligt med bad hair day, haha. Skulle ha behövt ha en sådan i mååånader, men nu äntligen har jag kommit iväg till frissan och blev rätt nöjd.

    Ha en härlig söndag!

    Kraaamizar aka

    SvaraRadera
  7. Jag tycker i alla fall att ni verkar ha haft en härlig dag! Vem vill inte ha en egen himbahäng när man är liten.
    Så söt hon är i sin bad hair mössa!
    Agneta kramar

    SvaraRadera
  8. Det är härligt med barn :) men ibland skönt när de väl sover ;). Renova-strömbrytarna är verkligen fina, jag ska försöka övertala maken..En Bad Hairday mössa skulle vår yngsta son behöva - han har nämligen knappt nåt hår alls, däremot har han nyligen fått tänder. Häromdagen frågade en bekant om vi köpt tänder men pengarna inte räckt till hår :).. Önskar dig en fin vecka!
    Kram Lotta

    SvaraRadera