fredag 23 april 2010

Jordgubbsexplosion

Dagens tips: Koka inte 2,8 liter jordgubbssoppa i en 3 liters kastrull! (fråga inte vad jag ska med så mycket jordgubbssoppa till, men frysen behöver rensas på gamla bär innan den nya säsongen börjar...)


Katastrofen var ett faktum redan när jag kokade saften ur jordgubbarna. Jag rörde och rörde och det började aldrig koka. Till sist tog jag en femton-sekunders paus (dock bredvid spisen) och då fullkomligt exploderade jordgubbsröran över hela spisen (tur, tur, tur att dottern stod några meter ifrån). Det rykte och puttrade och fräste, inte bara från spisen utan även från mamman. Så var det bara att torka och torka lite mera. Det skulle inte förvåna mig om vi hittar jordgubbsstänk ännu någonstans när vi julstädar nästa gång. I alla fall kommer jag att hålla tyst nästa gång gubben börjar prata om "klappagröt" (=lingongröt). Jag brukar alltid klaga på att han skvätter lingonsaft överallt när han lagar det, men det är nog inget emot min jordgubbsbomb!

Nu skall jag inviga helgen med en skål (eller två) jordgubbssoppa och grädde :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar