torsdag 8 april 2010

Basilika-bus

Idag har vi haft städdag...igen! Som tur gick det ganska smidigt och för en gångs skull bestämde jag mig för att ställa dammsugaren i städskrubben då jag var klar (för det mesta står den framme konstant och brummar i gång några gånger per dag, speciellt i dessa "rapa-tider"). Medan jag lagade kvällsmat så hopplade dottern runt och skulle helst ha suttit mitt i stekpannan, så jag gjorde samma sak som jag tror att 90% av alla småbarnsföräldrar skulle göra (=fel)... jag gav en kryddburk med basilika åt henne, en sak som hon absolut inte annars får leka med och just därför var hon så nöjd, så nöjd och struttade tillbaka i vardagsrummet. Efter en stund kom hon tillbaka med burken så jag sa att hon skulle sätta den på köksbordet vilket hon snällt gjorde. När jag ca en timme senare gick in i vardagsrummet så upptäckte jag att hela mattan var full av- just det- basilika! Så då var det bara att släpa fram dammsugaren igen, så nu får den stå framme. Den hann ändå vara undangömd hela två timmar ;). Ni som läser min blogg ofta vet att för nån liten vecka sedan så gallrades min basilika-odling på samma matta. Så nu funderar jag starkt på vad grejen riktigt är med basilikan och mattan... undrar var detta ska sluta.

För tillfället är jag annars på jakt efter en snygg barnsäng. Mina krav är inte så stora; den ska vara utdragbar, vit, gammaldags (gärna halv-antik) med en snygg gavel med något lite sirligt mönster, lagom nött, billig och bra i skick. Visade en bild av dröm-sängen åt gubben här om dagen, han blev inte precis över-förtjust... Hans åsikt är att museala föremål hör hemma på granngården (hembygdsmuseet). Men småningom ska jag nog få övertalat honom (passande nog läser jag för tillfället boken "När du gör som jag vill";). När vi flyttar in kommer vi i alla fall att själva ha en Hemnes-säng från ikea, den ser ut såhär:De flesta av våra möbler (som vi redan har och som vi har tänkt införskaffa) är ikea-grejs. Ikea är både billigt och snyggt och passar både min börs och smak, (liksom de flesta andras) men man får ju göra inredningen personlig sedan med små detaljer i stället). Nu skall jag söka mig till vår inte alls lika inbjudande säng = två madrasser på ben, och drömma sköna drömmar om nybyggda hus!

1 kommentar:

  1. Hej systeryster!

    Lycka till med sängletandet! Själv har jag hållit upp ögonen en tid redan, men inte hittat nån som fyller mina krav utseendemässig, prismässigt och funktionsmässigt. Hittar man en fin gammal barnsäng så verkar de kosta en nätt liten summa fast de är till hälften maskätna...men kanske vi båda har tur ännu! Annars finns ju som tur Ikea :o)

    Vi skulle också behöva en sänggavel till vår säng. Igår fick jag nämligen upp ögonen för hur ful sängen är utan gavel! Och när man en gång börjat störa sig på något så vet du ju hur det är...

    Kram!

    SvaraRadera