tisdag 6 april 2010

Kök, kök o kontor

Jag har äntligen fått köpt en liten zinkkruka med murgröna till hyllan i data-rummet. Så nu väntar jag bara att den skall växa och falla sådär snyggt ner på sidan. Men med min totala avsaknad av gröna fingrar så lär den dagen nog inte komma allt för snart. Jag tänkte till och med glömma bort den när jag vattnade idag, som tur var min ett-åring betydligt mer uppmärksam och ropade "Där, där" och pekade ivrigt när jag kom med vattenkannan. Vi har en sådan lek hos oss att när jag vattnar springer hon i förväg och pekar ut "mommor" som behöver vatten :)


Annars har de senaste dagarna mest gått i planeringens tecken. Jag har suttit framför datorn med ikeas planeringsprogram och ritat kök och hjälpkök. Nu börjar jag äntligen bli nöjd. Köket har jag planerat utgående från Faktum Ståt serien och hjälpköket utifrån Faktum Ädel (vit). I köket blir det valnöt bänkskiva och i hjälpköket troligtvis svart "fejkad sten" skiva. Tyvärr så blev resultatet lite bättre än vad jag hade tänkt, betydligt snyggare och betydligt billigare. Vi hade nog bestämt oss för att kanske ta hjälpkök från ikea, men köksinredning från en lite mer "kvalitets-firma". Men nu när resultatet blev så pass bra så har vi börjat fundera om vi ändå skulle.... Som tur har vi ju ganska lång tid på oss att jämföra utbud och priser ännu. Min erfarenhet av ikea möbler är att deras förborrade hål inte alltid är så exakta, så skåpdörrar och dylikt kan väl bli någon millimeter sneda... Men å andra sidan ser jag det inte som någon omöjlighet att leva med en sned skåpdörr om jag vet att vi har tjänat in några tusen (och i stället kan unna oss att byta ut köket när vi tröttnar på det). Knepig situation detta... Ifall nån har erfarenheter (bra eller dåliga) av ikea kök så får ni jättegärna dela med er av dem!



Nu ska jag ägna resten av kvällen åt att planera gubbens kontor vid firman som skall piffas upp. Det passar kanske inte så bra med shabby chic, new england och lantlig stil på en ventilationsfirma, så jag måste försöka tänka i lite vidare perspektiv än vad jag annars gör. Men jag ser det som en utmaning och är glad för förtroendet :) (fastän han såg ut att börja ångra sig när jag för någon dag sedan började snacka fondvägg och hyllor gjorda av rör...). Nåja, jag kan trösta mig med att det inte kan bli mindre trivsamt än det är för tillfället i alla fall!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar