lördag 4 december 2010

Tulpaner och tapeter

Vilken glädje att hitta vita tulpaner i mataffären den här årstiden. Tänk hur glad man kan bli över några blommor :). Lite ville jag ändå piffa upp den vita buketten såhär i adventstider, så jag band ett rött band med vita prickar runt vasen. Det enkla är oftast det vackraste konstateras ofta här i blogglandia, och för tillfället tycker jag att denna bukett är det vackraste julpynt jag har :).


Det är en tid sedan jag skrivit något om bygget. Det beror på att vi har hållit på och isolerat vinden nu i några veckor, så det finns inte så mycket att skriva. Men i går var vi på färgplanering till husleverantören. Färgplanering med utbildad färgplanerare ingår i husköpet. På färgplaneringen går man i genom ett rum åt gången och bestämmer golv, tapeter, lister osv. Jag är otroligt nöjd med gårdagen för vår trevliga planerare visste exakt vad vi var ute efter. Jag behövde bara säga färg och stil och så sökte hon efter golv och tapeter på nolltid.

Vi planerade inte hela huset i går, men några rum blev färdigt planerade så jag ska visa några av våra tapetval. Hela vårt hus ska ju gå i gammaldags, ljus, lantlig stil. Det första man ser är ju kvisten, så där tycker jag att det är speciellt viktigt att man genast känner igen stilen (jag vill att det ska kännas mer som att man kommer in i ett hundra år gammalt hus än ett splitternytt). I kvisten blir det vit halvpanel på väggarna och så den här tapeten...


...Svante från Sandberg. Den är vit med ljusgrönt mönster och det var kärlek vid första ögonkastet. Vi tittade på några andra också, men i mitt huvud är kvisten redan tapetserad med denna :).

I dotterns sovrum hade jag ju tänkt mig en rosa tapet med vita stjärnor på från Boråstapeter. Lite modernare stil än i övriga huset, men färgerna var så bra så jag ville ändå ha den...ända tills färgplaneraren tog fram Kasper och Sagas Bok (Sandberg) och visade denna...


...*klick*  förälskad andra gången på samma dag... Färgen är perfekt, stilen är perfekt, vad mer kan man säga. Det blir en fondvägg av denna i hennes rum, övriga väggar blir vita.

Lekrummet vill jag ha lite spralligt med möjligheter att kombinera olika färger och stilar. Vad passar då bättre än Mia-tapeten från samma bok som här ovan...



...vit tapet med mörkgrå prickar. Yes! Det blir en fondvägg av denna också. (jag som inte är så förtjust i fondväggar har ju snart en i varje rum ;)).

Det bästa med färgplaneringen var ändå färgplanerarens förmåga att tänka i helheter. Själv har jag mest koncentrerat mig på ett rum i taget, men hon var helt suverän på att ta fram färger som matchar i hela huset. På nedrevåningen till exempel ska vi ha ett träfärgat laminatgolv med namnet Ek Polar (det blev vinyllaminat efter mycket funderingar kring hållbarhet, utseende och pris. Vinyllaminat är mer hållbart än parkett, finns i fler olika färgalternativ och priset är ungefär det samma.). På övrevåningen och i lekrummet blir det vanligt laminat i en varmvit färg. Dessa två golv passar utmärkt med varann trots olika material och färger. Själva skulle vi aldrig ha hittat denna kombination, så jag är jättenöjd!

Den senaste tiden har jag känt mig lite inspirationslös när det gäller huset. Det känns som det bara stampar på stället och aldrig kommer att bli färdigt, som att resten av våra liv ska vi leva i denna lägenhet och mannen ska fortsätta vara borta varje kväll och helg år efter år. I går fick jag ny kämpaglöd och det känns absolut som vi är en bra bit på väg!

Jag önskar alla läsare (speciellt alla de som orkade läsa igenom hela mitt låååååånga inlägg) en riktigt trevlig helg!

(Tapetbilderna är lånade från Sandbergs hemsida)

9 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Vilken härlig tulpanbukett.
    Tapeterna ni valt är såå fina. Det ska bli spännande att se dem på plats. Låter toppen att ha en så bra hjälp med alla val som ska göras.
    Hoppas ni får en riktigt mýsig lördag kväll!
    kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Jättefina tapeter! Vi har flera rum med Sandbergs tapeter och de har verkligen en bra känsla. Vi har deras Ruth i köket bl a och jag är så nöjd. Inget av barnen ville ha den du visar ovan i sitt rum, men en av dem valde deras vita med fina guldkronor på och fondväggar har vi med, blir lätt plottrigt i mindre rum med för mkt mönster!
    Ha det

    SvaraRadera
  3. Du, det låter urbra alltihopa och det hörs genom hela rymden hur nöjd du känner dig och att det lossnar lite nu! Det är så, det går inte i en jämn ström, det går hackigt att bygga hus (vi byggde ju för 3-4 år sedan) och när det liksom står still då blir man lite trött! Och så rasslar det på. Tapeterna var jättefina! Roligt, roligt!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Självklart orkar jag läsa igenom hela ditt inlägg :) Spännande ju för jösse namn!! Åh vilken vacker (jul)bukett, håller med, oftast är det enklaste det vackraste! Och tapeterna är klockrena! Dotterns tapet har jag sett i flera tidningar och dreglat, men min tös är ju lite för stor för den, buhu...

    Många kramizar aka

    SvaraRadera
  5. Åh så spännande att få börja välja tapet och golv. Kan tänka mig att det är svårt det finns ju en hel del att välja på.

    Vi har inte en enda tapet och anledningen är den att jag ändrar mig så ofta att vita väggar är enklast.

    trevlig kväll
    kram Mia

    SvaraRadera
  6. Vilken otroligt bra service med färgplanerare! Det hade jag gärna haft hjälp av. Jättekul att få ta del av dina fina val. Vill se ännu mera!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  7. Glömde säga att jag håller med dig om att tulpanerna var ett väldigt vackert julpynt!
    Kram igen

    SvaraRadera
  8. Riktigt fräscht med en bukett vita tulpaner så här års! Och jo, det enkla ÄR oftast det allra vackraste. Man behöver ju inte krångla till det så mycket alls! ;)
    Vad bra med färgplanering, en som är utbildad på området kan definitivt komma på lösningar man aldrig själv skulle ha tänkt på, och ser helheten på ett helt annat sätt än man själv. En sån borde alla få hjälp av, hihi! :) För det är ju inte så lätt att hitta rätt i tapet- och golvdjungeln alla gånger... Jättefina tapeter ni valt, särskilt Svante-tapeten blev jag förtjust i - den skulle jag kunna tänka mig att ha i vår hall också, precis mina färger! Ska visa bilden för maken när han kommer hem. Du får berätta hur det där med vita paneler funkar i praktiken sen, som du vet så är jag väldigt nyfiken på det eftersom jag själv skulle vilja ha det i hallen och korridoren utanför sovrummen!
    Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
  9. Hej! Vilka fina tapeter! Ska bli jättespännande att se det färdiga huset! Försöka att ha tålamod (nåt vi inte har i generna - jag vet!) snart har ni nog ert fina hus klart! Själv försöker jag också ha tålamod i väntan på att vårt evighetsprojekt ska bli klart - man misströstar nog ibland!

    Ha det så bra! Kram, syster

    SvaraRadera