söndag 12 december 2010

Gäst-WC

Jag har varit på färgplanering igen. Det första jag gjorde var att ändra tapeten vi tänkte ha i hall, vardagsrum, kök och allrum på vinden. Den inplanerade var vit med struktur (ränder), jag bytte till en så gott som slät vit tapet som dessutom var mycket förmånligare. Känns som man sparade in en hel del slantar där eftersom tapeten kommer att finnas i nästan hela huset och den släta kändes dessutom mer rätt.  

Till gästwc:n på nedrevåningen blev det Victoria-tapeten från Sandberg. På vår dataskärm (som i och för sig fortfarande är full med bläckstreck) så ser färgen inte riktigt ut som den gör i verkligheten. Den riktiga tapeten är lite mer gråblå och inuti blommorna är det mörkare, silverfärgade prickar. I wc:n ska vi ha vit halvpanel på väggen, så tapeten kommer inte på så stor yta, alldeles lagom tycker jag!


 (färgplaneraren tyckte att det är bra att jag är modig och vågar välja annorlunda och färgade tapeter. Eftersom vi bara har tre tapeter som är någon annan färg än vit (i wc:n, kvisten och dotterns sovrum) så blev jag lite fundersam vad andra väljer för tapeter...!?)

Som alla trogna läsare vet så är det ikeas Flåren-serie som gäller i gästvessan.




 


 
 Vi planerade in ett mörkgrått, nästan svart kakelgolv. Kaklen har en strukturerad yta och storleken 10x10 cm. Vi ska ha samma kakel också i hjälpkök, badrum och bastu. Fogarna blir nästan lika mörkgrå som kaklet. Nu när jag ser helheten här (tapet + möbler) så börjar jag tveka och fundera om vi borde ha ett vitt golv i stället!? Det mörkgråa gick bra ihop med mittprickarna i blommorna på tapeten, men lite fundersam blev jag nu...Några förslag?

Ha en skön söndagskväll, själv ska jag satsa på att få färdigt min vita socka...TV-soffan nästa!

6 kommentarer:

  1. Hej
    Jag tror människor väljer vitt, vitt, vitt kanske...och så lite...beige? Grå? Nä jag vet inte. Hur som så tror jag wc:n blir fin med mörkt golv faktiskt. Och den där serien med möbler gillar jag också, vi ska nog ha den i vårt badrum (som är det vi har kvar att bygga...).
    Ha det!

    SvaraRadera
  2. Det kommer att bli så bra, fast det måste vara svårt att ta alla beslut.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Det kommer att bli rasande snyggt och kommoderna och skåpen ni väljer är jag väääldigt förtjust i , dom är riktigt, ruskigt snygga.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh så fint!! Tapeten är verkligen jättefin och badrumsmöblerna likaså, gillar dem jättemycket! Jag tror det blir jättefint med det mörka golvet som bryter av lite mot de vita möblerna, tycker det är klassiskt och fint. Jag har också en vit badrumskommod mot svart klinker och tycker det är jättefint. Sen tror jag det mörka golvet gör sig bra mot tapeten också, kör på de svarta plattorna tycker jag!

    Många tisdagskramizar från aka

    SvaraRadera
  5. Jättesnygg kombination!
    Grått tror jag passar perfekt, men kanske en ljusare nyans ändå...? Jag menar, så inte det blir för "skarpt" jämfört med de andra ytorna.

    Ha det bra trots händerna fulla!

    SvaraRadera
  6. Superfin tapet, den kommer att bli sååå fin i vessan! Och vit panel till, mmm.... Det skulle jag också vilja ha i badrummet, sen om sisådär tusen år när det blir aktuellt med badrumsrenovering (jag skulle gärna sätta igång direkt!)...
    Tror ett mörkt golv är bäst, ett ljust kan bli lite väl opraktiskt just i badrum och såna utrymmen. Vårt golv är rätt så ljust och ALLT syns på det, inte så kul...
    Har ni annars redan köpt Flåren-möblerna? Om inte så har vi ju som bekant just ett sånt handfat + skåp som du visade på bilden stående helt oanvänt här hemma...
    Ha det så bra i julförberedelserna!

    SvaraRadera