måndag 20 december 2010

Julblommor

För tillfället har jag en liten paus mellan förmiddagsbesöket i staden i söder och kvällsbesöket i staden i norr. På förmiddagen var dottern med, hon uppförde sig så exemplariskt att jag blev riktigt glad. Inte minsta gnäll eller rymningsförsök på farliga parkeringsplatser, hon fick ett litet pussel som belöning i den sista butiken. I kväll får hon fara till mommos och så ska jag försöka låna mannen en stund från bygget i stället. Får se om det stadsbesöket lyckas lika "gnällfritt" ;).

Varje december på min namnsdag (Anna-dagen) så får jag en amaryllis av min man (det är lika fastslaget som att han varje år får en blåbärspaj på sin namnsdag). Jag tycker mest om vita amaryllis. Under julen har jag gärna röda blommor, men jag brukar försöka återuppliva mina amaryllis efter ett år och då blommar de vid sin naturliga tid (runt mars) och då vill jag inte ha röda blommor. Nu har jag inga återupplivningsförsök på gång, men kanske jag försöker med denna, lite utmaningar vill man ju ha :). 

 

Kanske ni minns min nya kaffemugg? Den var inte speciellt hållbar, tyvärr. När jag möblerade om i diskmaskinen råkade den krocka med en glasform så en bit for ur. Jag tänkte fortsätta använda muggen ändå, men materialet var väldigt poröst så hålet i porslinet sög i sig halva kaffeskvätten. Jag är rädd om mitt kaffe, så nu får muggen dela sina drinkar med en hyacint i stället. Ett samarbete som fungerar bra :).

Ha en bra måndag!

Ps. Dagens bilder vill inte centrera sig hur jag än försöker, så nu ger jag upp. Ni får ha överseende med mitt sneda inlägg. Jag vill hellre hinna titta in till er en sväng istället för att sitta i evigheter och krångla med blogger!

14 kommentarer:

  1. Ja vad vore julen utan Amaryllis och Hyacinter, så fina.
    Hoppas att du och mannen får en mysig kväll i stan!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Va fint de var att sätta hyacinten i kaffemuggen! =)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Svärfarshjärtanen har kommit! Jag älskar dem!!! Nu ska koltrastarna få äpple varje dag!
    Kaffekoppen ser ut att gilla sitt nya jobb. Och den gör det bra. Mycket fint blev det.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  4. Fina fina blommor, amaryllis är så fin och hyacinter doftar ju så gott. I morgon drar jag på blomshopping!
    Kram

    SvaraRadera
  5. vilken otur med den fina muggen, men den passar ju bra som hyacintkruka också!
    hoppas det blev en gnällfri stadsrunda också i sällskap av maken ;)
    kram

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att du ville vara med i min lilla utlottning.
    Jag har nu jobbat sista dagen före jul, ska ner och inhandla de sista julklapparna i morgon och jag hoppas också att jag hittar en gran så jag slipper plocka upp plast granen från källaren.

    Kram Cathrine

    SvaraRadera
  7. Äääälskar amaryllis!! Har bara haft röda men är sugen att köpa en vit, de är helt underbart vackra!! Muggen blev ju superfin med amaryllisen i, smart drag!

    Kraaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  8. Kikar in för att önska dig och familjen en riktigt skön, mysig och GOD JUL!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. God Jul käääära bloggis!! Vill bara kika in och önska dig och de dina en riktigt hääärlig julafton!!

    Kraaaaam aka

    SvaraRadera
  10. God fortsättning till dig och din familj! Hoppas ni haft en fin jul i kölden - skönt att det idag är betydligt varmare!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Kikar in för att önska dig Gott nytt år!!

    Vilken supersöt lucia du visade tidigare :)

    Ha det bra!
    A-C

    SvaraRadera
  12. Ville bara säga att koltrasten också älskar det fina Svärfarshjärtat. Han sitter där hela tiden och mumsar och gottar sig!
    Kram Jennie

    SvaraRadera