tisdag 28 december 2010

Julen

Här har det inte bloggats så ofta senaste tiden. Jag hoppas att det ska bli ändring på det nu sedan julhelgen är över. Jag tackar så mycket för alla julhälsningar jag fått, de värmer :).

Några foton från vår jul ska jag i alla fall visa innan jag tittar in till er för att se vad ni har sysslat med under julen!

Underbara granen som mannen hämtade. Tyvärr gillar inte granar temperaturskillnader på 50 grader. Dagen före julafton, när vi tog in den, visade kvicksilvret på -27 grader utomhus. När vi tog in den fick den en chock och första kvällen luktade den förfärligt (vi trodde först att en katt hade pissat på den, tills min allvetare till far berättade att granarna utsöndrar terpentin (? minns inte riktigt, men något illaluktande) ifall de utsätts för stora temperaturväxlingar. Redan på julafton började den barra, så nu försöker vi röra den så lite som möjligt så den kanske ska klara sig till nyår i alla fall, inte det lättaste med en nyfiken två-åring. Nästa år har vi förhoppningsvis ett garage att ta in granen i för långsam uppvärmning!

Julafton firades vid svärföräldrarnas. Vi fick besök av två snälla jultomtar och dottern var inte alls rädd. Hon lärde sig fort systemet och stod framme vid tomten och väntade på sina paket. Hon kom bara till mig och lastade av sin "skörd" mellan varven.


Bloggerskan själv fick också paket. Mest i form av inredningssaker, det tackar hon så mycket för. Tomten hade tydligen sett önskelistan som hängt på kylskåpsdörren ;).


I dethär paketet hittades en vit stationsklocka. Dottern hinner läsa lite mellan paketöppnandet. Här har hon ännu inte öppnat sin plingande kassamaskin...sen dess har det plingat och klirrat i ett.

Juldagen firades hos mina föräldrar med ännu mera paketöppnande och julmat. Dottern fick en alldeles egen röd liten spark av sin snälla mommo och moffa :).

 

Min man är ledig hela veckan. Det vet vi förstås inte så mycket av, förutom att jag har fullt upp med att fylla kaffetermosar och fixa talkobullar. Vid bygget märks det dock att han är ledig. Det händer så mycket mera under en hel ledig dag än några kvällstimmar. Vår spis är också äntligen framme (vi började nästan tvivla på att den alls var på väg från Sverige heller), men nu är den här och monteras i början av nästa vecka. Det blir nog en bra början på det nya året :).

Hoppas ni alla har haft en bra julhelg och får slappa ordentligt nu i mellandagarna för att ha massor av energi att fira in det kommande året sedan :).

5 kommentarer:

  1. Hej vännen, god fotsättning!
    Ni ser ut att ha haft en mysig jul.
    Spännande med husbygget som verkligen går framåt nu, som ni jobbar och sliter.
    Ha en fortsatt fin vecka och ett riktigt Gott Nytt År 2011 önskar jag dig och familjen!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Så vackert det är där ni har granen och vilka fina bilder. Härligt med mysig jul och huset det går framåt med det, underbart.
    God fortsättning och kram
    Agneta

    SvaraRadera
  3. jag har hört att många andra haft samma problem med julgranen i år. slutade den stinka sen?
    låter som om ni haft en bra jul!
    kram

    SvaraRadera
  4. Ska bli så spännande att se er spis, vår har inte kommit än och vi ska ju ha samma. Jag räknar kallt med bilder så snart den kommit:)

    Ha det gott i ledigheten!

    Kram Jennie

    Ps. Vad är talkobullar?

    SvaraRadera
  5. Häärliga bilder från din jul, trots att din amaryllis fått slagsida, hihi vad kul att läsa om det!! Och vad fin du blev i din/min juleklänning :)) Och lilltjejen, helt bedårande! Huset är så fint, vad vacker den grå husfasaden är mot den vita snön, gah...

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera