fredag 31 december 2010

Byggåret som gick...

 Med anledning av nyåret har många bloggare en bildkavalkad med bilder från bloggåret som gått. Det ska det förstås bli på min blogg också. Och för en gångs skull tänker jag faktiskt hålla mig till definitionen bygg-blogg och dokumentera året som gått. I december 2009 klottrade vi våra kråkor på två viktiga papper, husköp och tomtköp.


Såhär såg tomten ut i januari. Om tomten var öde så var dock huvudet betydligt mer fullt av planer och funderingar.

I februari grävdes vår väg. En rejäl vägstump på 160 m.

 
I april påbörjades grävandet av själva tomten. Vi pålade ut var huset och garaget skulle stå.


 Första maj fick vi en otrevlig överraskning när den redan nergrävda avloppspumpen hade flutit upp. Efter en hel del extra jobb fick vi ner den igen och fyllde den med vatten. Så nu står den där den ska.

I mitten av maj spikades formarna till garagesockeln.


Och i mitten av juni såg husgrunden ut såhär. Klart för gjutning. 


När grunden var gjuten fick vi hjälp av byggnadsarbetare som spirade upp huset. I slutet av juni började man se huset ta form.


I juli var även vindskyddsskivorna upp på ytterväggarna och man kunde börja föreställa sig hur det skulle se ut som färdigt.


Med hjälp av duktiga talkoarbetare fick vi taket på plats mitt i sommarhettan. 


 Mannen fixade en sandlåda åt dottern där vi tänkte hon skulle leka hela kvällarna. Nu blev det ju inte riktigt så...men en fin sandlåda fick hon i alla fall!


 Skyliften var min absoluta favoritleksak under sommarmånaderna. Här har mannen fått "låna" den en stund ;).


Att spika gips är roligt. Spikarna går enkelt in och man ser snabbt resultat.


 Men visst är det också skönt med paus ibland.


Att måla är rätt okej sysselsättning och solbrännan förbättrades samtidigt.


 Den 22 augusti bjöds det till en något försenad taklagsfest. Vi grillade och så hade mannens syster bidragit med dessa fina och goda tårtor.


Augusti, september och oktober spikade vi ytterpanel.


 Byggandet är en del av vardagen även för lillgumman. "Pappa fara byggi. Spika, måla eget rum åt Ninni."


 Vi fick nya grannar i form av två söta får.



I november börjar äntligen utsidan vara färdig. Bara dörr- och fönsterfoder kvar. Men det lämnar vi till våren.

November och december går i isolerandets tecken. Medan man spikade ytterpanel trodde man inte att det kunde finnas något som skulle kännas lika segt som det. Tji fick vi, isolerandet känns om möjligt ännu segare. Som tur är det inte mycket kvar nu.


 Kaffepauserna är bäst, tycker jag och dottern.


Vårt hus i vinterskrud. Det ser lugnt och fridfullt ut, men på insidan pågår eldragning, spirande av mellanväggar, spackling, och målning. 
Vi har inget deadline-datum på vårt hus. Det tar den tid det tar. Men en sak vet jag i alla fall och det är att någon gång under det kommande året så tar vi vårt pick och pack och flyttar in i vårt drömhus. Vilken lycka att bara tänka på det!

Jag önskar alla mina läsare och bloggvänner ett riktigt 
Gott Nytt År 2011!

7 kommentarer:

  1. Jösses vilket byggår ni haft, så duktigt!
    Önskar er ett riktigt GOTT NYTT ÅR 2011 och all lycka till med husbygget och hoppas att ni kan flytta in under det nya året.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Jätteintressant att se hur ett nytt hus blir till när man själv tar ett som det bara är att flytta in i :P Och så fint det blir!!!
    Nu ser jag fram emot ännu mera byggbilder...

    Sandra

    SvaraRadera
  3. Vilken hääärlig nyårskrönika!! Och vad roligt att få se sööta bloggerskan och familjen också, verkligen jättekul! Din dotter är verkligen jättegullig :)

    Oj vad ni hunnit med så här långt och skön inställning att det får ta den tid det tar, ingen stress. Men det såklart, förstår att du längtar till inflytt. Huset ser helt underbart ut, jag gillar både dess design, fasadfärg och de jättefina många fönstren på sista bilden. Ska bli kul att se fler bilder!

    Mååånga "segihuvudetdagenefterparty-aka"

    SvaraRadera
  4. Gott nytt på er! Kul att se att så mkt har hänt med huset, ser fram emot fortsättningen nu under 2011!
    Ha det!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin kavalkad!
    Jag är så otroligt imponerad av hur händiga och idoga ni är. Ett sådant jobb ni har gjort!
    Riktigt GOTT NYTT år till dig också, goa bloggvän!

    SvaraRadera
  6. Ja, det är verkligen som en dröm. Jag får nypa mig i armen både nu och då (kanske inte lika mycket när det kommit nåra dm snö o man måste ut o skotta i -20 grader). Men ni är sååå duktiga som gör så mycket själva. Kan tro att känslan blir ännu starkare när ni väl är där.

    Gott Nytt År önskar jag dig!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  7. Så kul att se byggkavalkaden. Det har verkligen ändrat sig under tiden. Nu börjar det väl dra ihop sig så smått och så får Ninni flytta in i sitt alldeles egna rum. En sån liten gullunge!
    God fortsättning
    Agneta kram

    SvaraRadera