lördag 11 december 2010

Livstecken och stickasockor!

Här kommer ett livstecken från mig. Det är faktiskt en hel vecka sedan jag sist uppdaterade bloggen. Orsaken är tidsbrist. Förutom de vanliga tidsbovarna (bygget, hushållssysslor och småbarnsförälder) så finns nu även julklappsinköp och julbak med och slåss om tiden... och det som faller bort först är förstås bloggandet. När dottern väl somnar på kvällen är jag så trött så det är skönast att bara krypa ihop under en filt och slötitta på TV.

Lite kreativ kan jag förstås inte låta bli att vara, så stickorna har gått varma den senaste tiden. Jag har stickat ett par svarta sockor, med halvhöga skaft och spetskant, åt mig själv.


Jag ville ha någonting som passar till den här tunikan, som jag köpte efter att Aka tipsat om den :).

En sak jag lärt mig under veckan är att det är vääääldigt svårt att fotografera proportionsenliga närbilder av sina sockbeklädda fötter. Gissar det såg rätt lustigt ut där jag vände och vred mig i alla möjliga och omöjliga vinklar.


 Skaftet går också att ha nerveckat, så det påminner lite om en benvärmare. Så var det tänkt till först, men efter att sockorna blev färdiga måste jag erkänna att jag gillar de höga skaften bättre, Det känns lite festligare, som att ha stövlar på sig (kanske man borde sticka sockor med klack!)



 Jag håller faktiskt på med ett nytt par redan. De blir vita med linfärgad spets och skaften ska bli knähöga, har jag tänkt. Efter att ha stickat mig i genom en hel film i går kväll och sedan insåg att jag har ca 100 varv kvar innan jag kan börja med hälen så kändes det ganska hopplöst. Men i kväll visas Sex and the city och den är ju rätt lång, så jag har vissa förhoppningar om att få färdigt skaftet då ;).

 Nu ska jag röja upp i köket efter talko-lunchen som det bjöds på här tidigare idag. Skönt att veta att mannen har folk som hjälper honom vid bygget, det känns som det händer mycket de dagar som han har hjälp där :)!

Ha en härlig lördag!

6 kommentarer:

  1. Wow, såå jättefina sockor!! Gillar dem både uppdragna och lite nerhasade. Gud vad fiffig du är! Jag tror det kommer bli pricken över i:et med de fina sockorna till tunikan!

    Önskar dig en fin lördagkväll vännen!

    Kramizar aka

    SvaraRadera
  2. Halloj!
    Vilka fantastiskt snygga sockar. Duktig du är!
    Hoppas att ni har en riktigt mysig helg!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Vilka sköna fina sockar!
    Om jag vore så duktig som du skulle jag sticka eller sy en fin julstrumpa att hänga på väggen.
    Ha en skön helg!
    kram Anette

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Känns riktigt länge sedan vi "hördes av":) Även jag har fullt upp med annat än datorn denna veckan.
    Vilka fina sockor!!! Kommer de ut på webshopen tro? Jag måste gå in och kika!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej hej
    Jag håller med övriga, ursnygga sockor och jag blir så avis på att jag själv inte kan sticka och virka...men men, en vacker dag kanske.
    Ha det!

    SvaraRadera
  6. jättefina sockor! hade faktiskt tänkt sticka ett par högskaftade sockor till mig själv förra vintern, men kom fram till att jag förmodligen aldrig skulle använda dem, eftersom mina vader skulle se ännu tjockare ut i dem än de gör från förr... fåfängan, du vet...
    igår stickade jag i alla fall klar en mössa som jag påbörjade i fredags. jag gjorde sex försök innan jag äntligen hittade rätt stickgrovlek och maskmängd. suck.

    SvaraRadera