torsdag 30 december 2010

Tro, hopp och kärlek

Advent är slut, men här står ljusstaken framme ännu. Annars brukar jag städa undan den genast det blir jul, men i år har jag en ny-gammal stake som gärna får stå framme. Vi har själva en träfärgad tro-hopp-kärlek ljusstake, men i år när jag äntligen bestämt mig för att måla den så kunde jag inte hitta den någonstans. Mamma och pappa har en likadan (som bara låg i skåpet denna jul), så pappa målade deras och så får jag låna den tills vår egen kommer fram.

Symbolerna tro, hopp och kärlek är kända i vår trakt året om och i juletid så lyser de i var och vartannat fönster i form av papperslyktor.

 


I år får ljusstaken stå framme ända tills efter nyår. Den sprider ganska bra ljus i köket. Samma kök som jag plockade ner taklampan i och i stället hängde upp en ljuskrona på julafton. Ljuskronan hänger kvar ännu (till mannens förtret). Själv blir jag också ganska irriterad varje gång jag ska göra något i köket (vilket jag gör 80 % av min vakna tid), men det låtsas jag inte om. För måltiderna blir så oändligt mycket mysigare när de äts till skenet av levande ljus från taket.


Hoppas ni får en bra torsdagskväll med tro, hopp och kärlek. Själv ska jag med man och barn till simhallen, ska bli skönt med lite familjetid :).

Ljusstaken är handgjord av en snickare/hantverkare från vår by. 

2 kommentarer:

  1. Tänk att vi å var ti simhalln, men int såg ja er na... :)

    SvaraRadera
  2. Vilken jättefin ljusstake!! Och jag fick mig ett gott skratt åt din ljuskrona i köket, vad gör man inte för det estetiska, haha. Jag skulle ha gjort samma sak, helt klart!

    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År söööta bloggkompis. Det här bloggåret skulle inte ha varit hälften så kul utan dig, min allra första bloggvän i cyberrymden :))

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera