onsdag 6 april 2011

Shabbade krukor

 I mina uteplanterings-planer för sommaren 2011 ingår en föreställning om gamla, väderbitna, kantstötta terrakottakrukor. Sådana som blivit bortglömda och kan hittas i något gammalt uthus. Nu kan jag inte precis påstå att jag har sökt efter ljus och lykta efter dessa krukor, sanningen är att jag inte har sökt i ett endaste litet uthus ännu. Det behövdes inte heller eftersom jag under söndagens besök i blomaffären hittade exakt det jag var ute efter. Glädjen blev dock kortvarig eftersom krukorna var ca 6 gånger dyrare än vanliga terrakotta-krukor. Skulle det ingå en endaste kruka i mina planer skulle jag säkert ha slagit till, men eftersom jag vill ha många (nåja, minst fem i alla fall) så kom jag på att jag fixar dem själv. Jag köpte några helt vanliga sprillans nya terrakotta-krukor.


 Sedan behandlade jag dem med golv(?)betong (betong som betong, man tager vad man haver). Jag använde en liten spackelslev när jag smetade ut betongen, jag var inte speciellt noggrann utan gjorde med flit ytan gropig och skrovlig. Efter ett dygn när betongen hade torkat tog jag en helt vanlig vit tavelkrita och drog lite här och lite där och...

...såhär blev resultatet! För en gångs skull precis som jag hade tänkt mig. Så nu måste jag skaffa mera krukor så jag kan starta massproduktion (precis som vi inte skulle ha annat vid bygget att spackla för tillfället än blomkrukor).

Nu ska jag städa färdigt så jag hinner till bygget och måla i kväll. 

Ha en bra onsdag!

10 kommentarer:

  1. Fina krukor och kreativt gjort, man får taga det man hava;)
    Det är lite av vår livsfilosofi.
    På fredag ska jag visa hur långt våren har kommit där vi bor. Snön har smält bort alldeles nyligen iallafall.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Fiffigt gjort - och snyggt blev det!

    Javisst är det en maffig och god paj den där jag tipsade om ;)

    Väntar på bilder ifrån bygget!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Ack så fiffigt, hur kommer du på allt, det blev ju hur snyggt som helst ju!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Men så pyssligt! Det blir jättefint, bara längtar efter att man kan ställa sakerna ute.
    Ha det!

    SvaraRadera
  5. Det var ju riktigt smart att göra så - och tänk vad mycket pengar du sparade på att inte köpa de svindyra krukorna också! Det är ju dumt att lägga ut en massa pengar i onödan när man kan fixa själv. :)
    Ha det så bra! Kram

    SvaraRadera
  6. Men vad jättefiffigt!!! Blev ju jättefint och till en heeelt annan penning gissar jag!!! Det är verkligen jättedyrt med krukor. Jag skulle gärna vilja ha ett par järnurnor men de är ju också jättedyra...

    Stoooooooooooooor kraaaaaaaaam och lycka till med målningen :)

    Aka

    SvaraRadera
  7. gOD kVÄLL!

    Så fint det blev och säkert jätte mycket roligare när man har gjort själv! :)

    Var så god för vinsten!
    Hoppas att du var nöjd!
    Och att jag glömde säga att när jag fotade så hade jag satt vanlig glasburk i med ett värmeljus. Om du undrade att di nte fick det...
    Tog det förresten så länge att den kom fram ?

    Visst är det så härligt nu när det vänder och våren är här..

    Ha det gott och trevlig helg !

    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  8. Wow! Det blev ju jätetfina krukor! Och mycket billigare än att köpa nya...
    kram
    MArie

    SvaraRadera
  9. TACK snälla rara du..idag kom den fiiina kudden:) Jag e sååå glad..Tack!!!

    Ha en skön måndag
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  10. Pyssliga Annie - klart att du löser det själv!!!:) Tack för att du delar med dig av dina idéer och fina alster till oss andra som är mindre pyssliga.
    Stor kram
    Jennie

    SvaraRadera