onsdag 20 april 2011

Glad idag

Vet ni vad jag är glad åt för tillfället? Jo att vi har fått en sprillans ny, STOR matbutik till vår by. Sedan vår gamla närbutik stängde i höstas har vi haft ca 5 km till närmsta affär, men nu har de byggt och öppnat en ny butik bara några hundra meter bort. Utbudet där är dessutom så stort så det är bara några få specialsaker man inte hittar. Det sparar en hel del tid och energi när man inte behöver åka in till stan längre för allt man ska ha köpt. Att dessutom vita tulpaner var det första som mötte mig senast jag var dit gjorde inte saken sämre. (Jag hade nämligen varit till blombutiken i stan strax före för att köpa vita tulpaner, men där fanns det bara grälla påskfärger.) Det har också öppnats ett apotek i samma nybyggnad och en pizzeria i den gamla butiken. Levande landsbygd tror jag visst det kallas :).

 Vita tulpaner ja, jag köpte en bukett i matbutiken, men jag hade också köpt nejlikor från blombutiken. De passade bra bland blåbärsriset.

 Porslinskannan (Blomgården) är från Säde (tack för tipset om en underbar affär Ingela). Hjärtana är köpta från Plantagen.


Jag och dottern var och plockade ännu mer blåbärsris så vi skulle ha nåt att sätta tulpanerna i. Men nu får det vara färdigplockat, man vill ju ha lite bär i sommar också!

I kväll ska jag måla, kanske jag till och med minns att fota lite vid bygget också. Jag tror minsann att jag ska premiärlyssna på Sommartider under tiden, det börjar kännas som det är dags för det nu när solen skiner på ett snöfritt landskap.

Ha en bra dag!

4 kommentarer:

  1. Vilken fin bukett du gjort! Ljus och fin.
    Vi hade en butik häromkring, att gå tog sådär 45 minuter, men den stängde också i höstas så nu måste vi åka bil i 10 minuter för att komma till affären och det är genast mycket omständigare, det är lite synd om oss på landet ibland. Fast vi har det väldigt, väldigt bra ändå!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Härligt att våren kommit till er också, äntligen!
    Fina blommor.
    Önskar dig en glad och mysig Påskhelg!
    kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Vilken kanna, vilken bukett och vilka bilder!!! Så vackert.
    Härligt när landsbygden lever. Du har bra mycket närmare till affärer än jag och jag bor bara 2 mil utanför Sveriges näst största stad:)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. det måste verkligen vara skönt att slippa åka så långt om man glömt att handla hem någon ingrediens. oftast hör man ju bara om butiker som lägger ner, så det är roligt att utvecklingen på vissa ställen går i motsatt riktning!
    önskar er en riktigt skön påskhelg! kram

    SvaraRadera