fredag 15 april 2011

Plötsligt händer det...

...nu menar jag inte att påskgräset växer så det knakar (fast i och för sig är det också ovanligt för att vara en grönväxt hos oss). Jag pratar heller inte om att jag hittade rosa, söta mini-pajformar från IB Laursen att så påskgräset i...Det jag pratar om är golvet!


Vi hade ju redan bestämt oss för ett golv till nedrevåningen, men efter att ha haft hem en provbit så kom vi fram till att det inte var rätt. Springan mellan laminat-bitarna var nästan osynlig och trämönstret lite suddigt så det såg helt enkelt ut som en plastmatta a´la 60-tal (nu överdrev jag lite, men ni förstår min panik eller va?). Vi har sökt på flera ställen, men inget har varit rätt. Har färgen och mönstret stämt så har kvaliteten varit för dålig eller tvärtom. Ganska snabbt skippade vi tanken på parkett, eftersom det inte verkar finnas någon färg av det som tilltalar oss. Trägolv skulle förstås vara perfekt, om man bortser från priset då...

 Så en söndag beslöt vi oss för att fara på byggmässa till Seinäjoki, som tur var, för där hittade vi det vi sökte. Ett laminatgolv som ser ut som gamla grånade träplankor. Breda och långa träplankor (2,20 m). Vi beställde en provbit och kunde konstatera att det passar med alla tapeter vi har valt samt med övriga golv (klinkers). I onsdags gjorde vi ett Vasa-besök och beställde golvet. Så nu väntar jag tills juli då vi planerar att det ska komma på plats.


Priset då? Dyrare än många parkettgolv, men betydligt billigare än äkta trä.

Det kommer att bli såååå bra!

(åtminstone min dataskärm ljuger lite angående färgen, golvet är nog grått, men inte så grått som det ser ut på bilden, i verkligheten skiftar det lite mot beige).

Ha en toppenhelg!

2 kommentarer:

  1. Det ser ju jättefint ut Annie!! Vad roligt för er att äntligen hittat rätt! Det är ju verkligen en djungel där ute!!! Blir så fnissig när du skriver ortsnamn på finska, för mig är du ju svensk liksom, haha.

    Stoooooooooooooor fredagskramiz aka

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt när man hittar rätt! Det ser kanonfint ut!
    Och vilka vackra pelargon-bilder i förra inlägget.
    Det ska bli så kul att få se ert fina hus med tapeter och golv och alltihop.
    Kram Jennie

    SvaraRadera