torsdag 14 april 2011

Pelargoner

Att mina fingrar inte är det minsta gröna har konstaterats här tidigare. Det vårdande intresset sträcker sig ungefär från den stund jag hittar en växt jag vill ha i blomaffären tills jag kommer hem och sätter den i en kruka. Pelargoner är ju i alla fall ganska tacksamma. Jag har tagit en stickling av en pelargon jag fick i fjol (Rosebud), själva moderplantan är helt död, men räddas det som räddas kan!


I går köpte jag två till pelargoner, en Mårbacka och så en annan som var vit, namnlös (och framför allt billig).


 Mårbackan ska planteras i en blomlåda under kvistfönstret tillsamman med vit lobelia. Det gäller bara att få den att hållas vid liv ända till juni nu då.


Hoppas solen lyser över er alla lika fint som den gör här hos oss idag.

5 kommentarer:

  1. Åh - pelargoner! Det är ju SÅ himla fina, helt klart en favvoblomma här och jag köpte två stora ena häromdagen. Bara de får lite vatten då och då ska du se att den klarar sig finfint.

    SvaraRadera
  2. Fina Pellisar!
    Jag har faktiskt lyckats övervintra 3 från förra året och de är nu på väg att börja blomma. Helt otroligt då jag annars lyckas ta död på det mesta...
    Önskar dig ett riktigt mysigt veckoslut med värme och sol!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Pelargoner är otroligt lättskötta! Vattna bara inte för mycket, det är när dom torkar som dom börjar bilda nya blommor.
    Jag har alltid mina under tak utomhus för att dom inte ska dränkas av regnet.

    En mårbacka har jag aldrig haft - ännu! Ska nog ta och skaffa mig en så i år.

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  4. Mårbacka är ju sååå himla fina! =)

    Ha en mysig fredag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Hej Annie! Vad fint du hade här! :)
    Håller tummarna för dig! :)

    ha en skön helg!

    SvaraRadera