måndag 18 april 2011

Påskmuffins

Vispa, vispa vitt och pösigt...


...för här bakas muffins med smak av blåbär och vitchoklad.


 Med lite glasyr och pynt på...

 ...så är årets påskmuffins klara. Årets muffinsidé grundar sig på Pandas Saara-påskgodis. Vitchoklad och blåbärskulorna är både godare och finare än andra påskdragéer som mest smakar socker och färgämnen (huruvida färgämnen har någon smak är jag osäker på, men inte smakar det gott i alla fall). Då var det bara att hitta på en matchande smet och glasyr och sedan dekorera. Mums!

Påskmuffins
 Muffinssmet:
4 ägg
3 dl socker
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
100 g smält margarin
2 dl mjölk
150 g hackad vitchoklad
2,5 dl blåbär
Glasyr:
100 g philadelphiaost
2,5 dl florsocker
0,5 dl blåbär
1 msk vaniljsocker

Dekoration:
Saara påskdragéer 

Smält margarinet. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt i ägg-socker-blandningen. Tillsätt margarinet och mjölken och rör till sist ner den hackade chokladen och blåbären. Fördela smeten i ca 25 st amerikanska muffinsformar. Grädda i 175 grader ca 15-20 minuter. Låt muffinsen svalna. Vispa ihop philadelphiaost, florsocker, blåbär och vaniljsocker. Bred på muffinsen och tryck sedan ner påskdragéer i glasyren.

Jag vet inte om man hittar Pandas påskgodis i Sverige, men kanske det finns något annat godis med blåbärs och vitchokladsmak att dekorera med!?

Jag önskar alla läsare en fin start på påskveckan!

7 kommentarer:

  1. De där sskulle man vilja ha ett antal av och sitta och smaska på ute i solskenet. Det vore inte alls dumt!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  2. Mums, det ser fantastiskt gott ut!
    Önskar dig desamma.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt recept, tack för det! Måste prövas i påsk!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Wow vilka jättefina muffins!! Underbara!! Håller med, vanliga dragéer smakar verkligen bara socker :( Ska tipsa min mat- och bak-gästbloggerska om ditt recept också :))

    Nääää, jag menade inte att vara rädd om flugorna, haha. Insåg att det kanske kunde tolkas så när jag läste texten igen, har ändrat lite i texten nu, hihi. Så det kan bli :)))

    Stoooooooooor kraaaaaaaam till dig med Annie, hoppas du får en fin påskvecka!!
    /aka

    SvaraRadera
  5. Mumsiga, jag har sparat receptet och jag kommer att prova, det är så kul att baka muffins och blåbär har jag.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Åh, vad gott! Jag behövde lite ny inspiration på muffins och blåbär och vit choklad låter suveränt. Och så fina de blev!
    Kram Jennie

    SvaraRadera