onsdag 2 februari 2011

Junibacken

Liksom många andra här i inrednings-blogglandia så är Madicken min absoluta favorit bland Astrids underbara figurer. Därför var Junibacken det första namn som dök upp när vi började fundera på namn till vår gård. Vi har funderat till och från, mest har jag funderat på vad folk ska tycka om vi döper vår gård efter en saga. Till sist beslöt vi (jag) oss för att det är vi som ska bo där och folk får tycka vad de vill, vi ska ha vår egen Junibacke. Vårt hus står ju på en backe (och jag är född i juni), så det känns inte som det behövs mer förklaringar. I går skrevs alla papper på, så nu heter det Junibacken även i officiella sammanhang.


Hur mycket vi sedan kommer att använda oss av namnet är en annan sak, troligen kommer det inte att användas nästan alls. Men en gammaldags gårdsskylt med namnet på har min pappa i alla fall lovat att tillverka. I och med namnvalet så känns det som att ännu en pusselbit föll på plats i processen att skapa vårt hem.

Ha en bra kväll!

Ps. Ifall vi i framtiden skulle få en till dotter så var Madicken det namn jag helst av allt skulle ha velat ge henne, min man protesterar dock högljutt mot detta förslag, så Junibacken blev en kompromiss. (och nej, så mycket lever jag inte drömmarnas värld att jag skulle döpa vår gård till Junibacken och dessutom döpa ett barn till Madicken, någon måtta får det ändå vara!)

Ps 2. Madicken är faktiskt den enda bok jag någonsin har orkat läsa igenom på finska. Enda ordet jag egentligen lärde mig var Räkänokka (betyder ungefär snorunge), men det är ju en bisak ;)

11 kommentarer:

  1. Junibacken passar utmärkt! Förresten så heter ju Madicken egentligen Margareta ;o) Madicken är iaf inte lika knasigt som mitt favoritflicknamn till eventuell framtida lillasyster (men jag tror faktiskt att M är med på noterna där!)

    Jag och A kommer norrut på lördag, kanske vi ses? Ha det så bra! Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilket jättefint namn ni valt! Så vackert... och jag tror det kommer passa perfekt till ert fina hus och läge! Namnet står för något mysigt, vänligt och hemtrevligt i mitt sinne och det tror jag det kommer att vara i ert hem.

    Mååånga kramizar aka

    SvaraRadera
  3. Vad kul att få döpa gården själv och jag tycker inte det är konstigt att det heter Junibacken.

    Är ju jättefint och passande och egentligen inte konstigare än att det finns fler än en av vissa gårdar runt om i sverige som heter samma sak.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Inget snack om saken, klart att ert hus ska heta just Junibacken! Jag skulle också vilja bo i ett hus som heter något, det känns på något sätt mer speciellt då och jag blir smått avis när jag läser bloggar om folk som bor i vackra gamla hus med lika vackra namn. Och i England t ex så heter ju så gott som alla hus något, har själv tillbringat 2 veckor där (på olika gånger) i ett hus som heter Tynings. Men skulle vi döpa vårt hus skulle nog vår omgivning skratta ut oss är jag rädd, och tycka att det bara är löjligt... De har liksom ingen förståelse för sånt! :(
    Och så där annars, tänk att få bo i en lika fin miljö som Madicken, åååh.... Älskade Madicken som barn!

    SvaraRadera
  5. Det var väl ett jättefint namn på ert hem! Passar jättebra fastän jag "bara" sett det på bild. Och man får positiva vibbar av det, ljust och lätt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. vilket fint namn ni valde! det vore kul om alla hus hade ett namn. kanske vi skulle ta och döpa vårt hus och se om alla andra på vår väg nappar på samma idé ;)

    SvaraRadera
  7. Junibacken - jätte vackert. Jag håller med dig om att det blir än mer personligt och hemtrevligt när hemmet har ett namn. Då är det inte bara ett hus, utan just ett hem.
    Jag är också ett junibarn och den månaden har alltid varit mig extra varm om hjärtat (det är ju den vackraste av dem alla, eller hur?), så jag förstår ditt val av namn precis. Ditt vackra hem i en backe. Junibacken - såklart!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  8. Det där med att döpa sitt hem lät intressant... kan du berätta mera om det? :) Jag visste inte att man fick döpa huset, men nu vill ju jag också göra det! :D

    SvaraRadera
  9. Det låter väl härligt med att döpa huset till Junibacken! Tycker jättemycket om det namnet jag också... Inger förhoppningar på något sätt...
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  10. Kul att ni hade möjlighet att välja namn själva!
    Vår plats hette redan Strandvik, men det passar faktiskt riktigt bra här vid stranden av viken.
    Du har rätt att man inte ska bry sig vad andra tycker!

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  11. Namnet Junibacken passar perfekt på ert härliga hus och tomt!
    Härlig blogg har du också! Det är roligt att följa ert bygge när man själv också bygger hus.
    Tack annars för senast, det var riktigt trevligt, vi får ta och träffas på nytt. :)

    SvaraRadera