måndag 14 februari 2011

Alla Hjärtans Dag

En underbar Alla Hjärtans Dag önskar jag alla bloggvänner och läsare!

Jag önskar att jag kunde bjuda er alla på tårta samt dela ut tulpaner, men ni får nöja er med bilder.

Eftersom jag alltid glömmer att fota tårtor jag gör, så är jag glad att jag mindes att ta fram kameran igår...

...innan mannen roffade åt sig en stor bit ;)!

Tårtan består av vanligt sockerkaksbotten. Bottnarna fuktades med vanlig stark blandsaft. Mellan de två första bottnarna satte jag aprikosmarmelad och vaniljkräm spetsad med en skvätt konjak. I det andra lagret blev det också lite aprikosmarmelad samt dumlefluff. Ovanpå tårtan bredde jag ett lager grädde och sedan marsipan över alltihop. Tårtan dekorerades med rosa glitterglasyr och florsocker med jordgubbsmak. Ännu igår såg florsockret helt vitt ut till min stora besvikelse (jag hade trott att det skulle vara mer rosa), men i morse när jag öppnade kylskåpet fick jag en trevlig överraskning. I och med att florsockret blivit lite fuktigt under tårtkupan så hade det blivit rosa, så nästa gång ska jag försöka fukta det på något sätt (fråga inte hur!) redan innan jag bjuder på kakan.)

Hoppas ni alla får en härlig kväll!

13 kommentarer:

  1. Underbart vackra och fina bilder.Sänder dej en stor Alla Hjärtan dags kram.Önskar dej en fin dag.Varm kram Rita ♥

    SvaraRadera
  2. åh, vilken fin tårta! den ser ut att vara bakad med kärlek och till din(a) kärlek(ar)!
    önskar en god fortsättning på dagen!
    kram

    SvaraRadera
  3. Wow, den tårtan hade jag gärna satt tänderna i! :) Dumlefluff, det låter gott! Får man fråga hur du gjort det? När jag nu en gång är inne på det här med Dumle! ;D
    Önskar dig och din familj en riktigt fin Alla Hjärtans Dag! Många kramar från mig! :)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin hjärttårta den ser verkligen god ut. Nu blev jag väldigt sugen på marsipantårta men får idag nöja mig med semlor.

    Min kommentar på lapptäcket verkar ha kommit bort. Eller så började jag på en kommentar som inte blev klar då jag säkert blev störd. Lapptäcket är verkligen jättefint förstår att det var mycket jobb. Sydde många långa gardiner och draperier och det var väldigt otympligt måste vara ännu klumpigare med tjockt lapptäcke.

    Önskar dig en trevlig alla hjärtansdag
    kram Mia

    SvaraRadera
  5. Mums, vilken läcker tårta du gjort vännen!
    Hoppas ni har en rikitgt mysig alla hjärtans dag.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. ÅÅhh vilken fin tårta!! Ser jättegod ut också :)) Önskar dig en riiiktigt fin Alla Hjärtans Dag!

    Många kramizar från mig!
    /aka

    SvaraRadera
  7. Vad duktig du är. Som vanligt!
    Ha det!

    SvaraRadera
  8. Tårtan ser riktigt god ut! Mums! =)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  9. Åhh, så sugen jag blev på tårta så här på morgonkvisten innan frukost :)

    Hoppas att du får en fin tisdag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  10. Men snälla nån är du konditor? Vilken tårta så vacker, så duktig du är. Det finns möjligtvis inte en liten bit kvar idag för då tar jag gärna och kvistar över.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Fin fin tårta! Måste uppdatera mig på ert bygge, börjar det närma sig inflytt?

    Kram Mia

    SvaraRadera
  12. Jösses Annie, döljer det sig en konditor i dig också? Finns det något du INTE kan?!:) Du är fantastisk!!! Tårtan ser helt underbar ut.
    Stora kramar från Jennie

    SvaraRadera
  13. Hoppas du hade en fin alla-hjärtans-dag! Och med den tårtan måste den ju ha varit bra :))
    Kram
    Marie

    SvaraRadera