måndag 7 februari 2011

1 km sytråd (varav 200 meter uppsprättad) senare!

För en tid sedan skrev jag att jag hoppas på att få färdigt dotterns lapptäcke "i helgen" så jag kan visa det på bloggen... Tack och lov skrev jag aldrig vilken helg det var frågan om. Nu är det äntligen färdigt, efter både svett och blod (men faktiskt inga tårar, den här gången ;)).


Här är min lista på fördomar om lapptäckssömnad, som jag hade innan jag började projektet. 
1. Det tar länge att klippa lapparna. FEL: Det gick ganska snabbt, en eftermiddag typ.
2. Det är billigt att sy lapptäcke. FEL: Det är dyrt (i alla fall om man vet exakt vilka färger man vill ha) materialet till detta kostade ca 80 euro.
3. Det krångligaste är att sy fast lapparna i varandra. FEL: Det gick ganska snabbt och enkelt, kanske två lappar sprättade jag upp och sydde på nytt.
4. När man har sytt fast lapparna i varandra så går resten på en kväll, man syr bara fast lite foder och bakstycke och så är det klart. FEL: När man ska ha fast foder och bastycke börjar allt krångla. Här snackar vi en stor otymplig tygmassa på några kilon som drar hit och dit och veckar sig.
5. Själva quiltandet (att sy sömmar kors och tvärs över hela täcket) är det lättaste och roligaste momentet, man får bara sy långa raksömmar. FEL, FEL, FEL: Allt bara trasslade till sig (för att jag började på fel sätt har jag fått veta i efterhand) bakstycket och framstycket följdes inte alls åt, än stretade det här och än bucklade det där. Sprätta, sprätta, sprätta!
6. Efter att jag har sytt ett lapptäcke kommer jag att lova mig själv att aldrig göra ett liknande projekt igen. FEL: Jag spanar redan efter tyg till nästa.
7. Ett rosa lapptäcke kommer att bli jättesnyggt och passa så bra på dotterns nygamla säng. RÄTT: Det blev snyggt och jag är säker på att det kommer att passa perfekt, både färg och stilmässigt.


Här är resultatet, det blev 1,40 m x 2,10 m stort (tanken är att det ska gå att använda även när sängen är helt utdragen). Lapparna jag sydde av var 12 x 12 cm stora, så det gick åt sammanlagt 216 lappar av fyra olika sorters rosa och naturvita tyger.

 

 Jag är nöjd. Dottern är nöjd. Mannen är nöjd (över att evighetsprojektet äntligen är färdigt). En dag när jag låg på köksgolvet och sprättade quiltade sömmar i en timme frågade han om jag ska börja sy lapptäcken på beställning. Jag tyckte att han lät lite ironisk, men jag hörde nog säkert fel. Svaret är i alla fall nej, det finns de som är mycket bättre på det och som dessutom har nerverna i behåll efter avslutade projekt.

Ha en härlig vecka!

11 kommentarer:

  1. Åååa vá duktig du är, det blev såå fint!
    Även om jag länge varit sugen på ett lapptäcke så hade nog inte mitt tålamod räckt till....
    Håller mig till mindre sy och virkprojekt.
    Ha en bra dag!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Vilket vackert lapptäcke du gjort.... Så fina färger du valt. Ett jätte jobb dugjort. Gratulerar att du fick det klart. Kräver tålamod.
    Ha det bra...
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  3. jestas, vad fint och vilket arbete det måste ligga bakom. inte minst med tanke på att du blev tvungen att sprätta ;) det är är nog något jag aldrig skulle åta mig. jag har inget tålamod när det gäller symaskinen.
    jag lyfter verligen på hatten för dig!
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  4. Så fint det blev, rutorna åt ett håll och sedan quiltningen på snedden, det är minsann inte bara att sy! Du kan verkligen vara nöjd och glad!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Ååååh så flitig du varit!! Ser väldigt välgjort och vackert ut - beröm till dig!
    Gillar mönstrena och färgerna.
    Du får ta och klappa dig själv på axeln nu ;)

    SvaraRadera
  6. Det är ungerfär som jag trodde det skulle vara att sy lapptäcke - svårt! Men du har ju fått till det hur snyggt som helst, jag är full av beundran. Urläckert.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Du får verkligen vara nöjd med ditt verk, för täcket blev otroligt fint! Helt klart värt alla timmar du lade ner på det. Och sååå farligt kan det ju inte ha varit att sy det heller om du redan spanar på tyg till nästa lapptäcke! ;) Blir så sugen på att försöka mig på ett lapptäcke jag också, men frågan är om jag har tålamodet som krävs... Och det kan mycket väl hända att jag inga nerver har när jag väl är klar sen! ;D

    SvaraRadera
  8. Oj så fint det blev! Och så kul du skrev om det... det är ju sällan så som man föreställer sig...
    Men det kanske dröjer lite innan du gör nästa...
    Hursomhelst så är det jättefint och du är jätteduktig som har fixat det så snyggt. Och du kan nog ta beställningar så småningom :)
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  9. Shit vilket jobb du lagt ned!! Jag tycker det verkar ursvårt - att få allt rakt, ha tålamodet, pust!! Men sååå vacker, en dröm!!! Gud vad duktig du är att få till det, hade jag ALDRIG klarat!!!

    Kraaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  10. Annie, Annie, du är helt otrolig! Vilket jobb! Vilken go känsla av stolthet det måste vara att göra ett sådant projekt och sedan njuta av det fina resultatet i många år framöver.
    Kram
    Ps. Jag ska bort och ta lite fler bilder alldeles strax:)

    SvaraRadera