fredag 4 februari 2011

Val och badkar

När man bygger så står man ständigt inför nya val- stora som små. De flesta val tycker jag (för det är oftast jag som väljer) att är roliga att göra. Det som inte är lika roligt är att göra "tidiga val". det vill säga välja och bestämma sig för något innan man riktigt vet slutresultatet. En hel del sådana val hamnar man inför och det är bara jobbigt. Valet av badkar till badrummet på vinden t.ex. Det ska vi välja redan, utan att vi ens har upp mellanväggarna där! Skulle jag få bestämma så skulle vi ha upp alla väggar och helst panelen klar så man utgående från det kan välja en modell. Tyvärr så går det inte eftersom mannen för tillfället håller på och drar avlopps- och vattenrör på vinden, och då måste han förstås veta exakt var de ska vara!

I badrummet blir det vit helpanel på väggarna, på väggarna i "badhörnet" blir det vita kakel. Golvet blir som tidigare konstaterats plastmatta, men en mörk, fin sådan. Vad skulle väl passa bättre i ett sådant badrum än ett badkar med tassar...


...Det går förstås inte mannen med på. Lika bra det, eftersom det inte går ihop för mig heller (annat än inredningsmässigt). Vi vill ha ett badkar med bubbelfunktion, det finns visserligen tass-badkar med bubbelfunktion, men då är det dyra bubblor det handlar om. Eftersom jag gissar att badkaret inte kommer att användas så värst flitigt (när ska man ha tid att bada badkar?), så vill vi inte heller kasta alla pengarna i sjön, eller... hmm badkaret.


Det lär nog bli någon sånhär fyrkantig låda, trist, men ändå neutralt. Det som är lika viktigt som att det ser bra ut är för mig att det ska vara lätt att rengöra (fy, för skitiga badkar). Ni får jättegärna komma med tips på bra och dåliga badkarsmodeller. Eller om någon har något förslag hur man piffar upp en tråkig badkarsfasad ;).

Trevlig helg!

7 kommentarer:

  1. lycka till med valet. jag kan förstå att det inte är så enkelt.
    själv gillar jag inte att bada i badkar, och jag tror inte att jag ens skulle ta mig tid att göra det. och jag hatar att skura badkar. när jag au pairade i new york blev jag tvungen att städa tre badrum vareviga dag. i två av dem fanns det badkar. suckar ännu åt minnet...
    trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Ang det du skrev i kommentaren hos mig - visst får man ge sig på vissa områden, så är det ju! Jag var faktiskt in i det sista helt inne på att väja ett vanligt standardbadkar, just för att det passar in överallt och formen är lätt att placera. Men sen vart det ändå så gulligt med tassar...slutresultatet blir ju bra oavsett.
    Ha en trevlig helg själv!

    SvaraRadera
  3. Heeeej!!

    Vilka fina planer du *host* ni har ;)) Tror det kommer bli kanon! Hur ska ni ha panelen, slät eller skrovlig? Har hört att en del avstår från ohylad panel pga. damm! Jag är också sugen på att ha panel i vårt badrum på övervåningen, som är i stooort behov av renovering! Ska bli kul att se hur ert badrum blir och hämta inspiration! Tasskaret är helt ljuvligt! Det här : http://itsahouse.blogspot.com/2011/01/vart-2010.html är också ganska häftigt tycker jag, i rätt miljö.

    Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  4. Heej. Åh så fint det kommer att bli:) pm-hem.se har billiga tassbadkar som är otroligt vackra och med bubbelfunktion. Jag köpte själv ett sånt till vårat förra hus:) ska bli kul att se mer av eran renovering.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Ååå, då måste du titta på Hafa Bione 160 R Badkar. Ett sånt har vi, det är inte ett sådant som tar upp en hel hörna utan som ett "vanligt" men med lite rundare snyggare kanter och det är himla lätt att hålla rent och väldigt lätt att ta bort frontstycket så man kan städa under och det bubblar jättefint och är inte så stort så det fylls fort och lätt. Det är bland det bästa vi har här i vårt nya hus! Vi badar mer än nånsin tidigare!
    Hafa är tillverkaren, alltså.
    Lycka till.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  6. Jag är ju själv svag för tassbadkar, och köpte vårt på Blocket för 4000 kr. Tänker att det är lätt att göra rent under också. Men så var det ju här med att maken skulle få vara med också:)
    Jag har inga bra tips, men såg just det snyggaste bubbelbadkaret jag sett (som ni inte heller skulle ha, vad är det för råd jag kommer med?), så jag kan inte låta bli att länka till det. Förmodligen dyrt, men det står det ingenting om:
    http://sidenhuset.blogspot.com/2011/02/badrum_04.html
    Inga vidare tips från mig idag:)
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  7. Minns att vi också divlade om badkar när vi byggde. Jag drömde naturligtvis om ett med tassar, vilket mannen tyckte såg helt förskräckligt ut... Sen kompromissade vi, så det blev ett gustavsberg med små "tassar". Dock inga bubblor. Barnen badar rätt ofta, och jag själv också, och vi är supernöjda att vi valde att sätta in ett badkar.

    SvaraRadera