torsdag 27 januari 2011

Fem om dagen...

...äter ni det kära vänner? Fem nävar frukter/grönsaker om dagen? Jag måste erkänna att det har fuskats rejält med det här hos oss sedan byggandet drog igång, men nu ska det bli ändring på det igen har jag tänkt. Sist jag tog mig i kragen och såg till att jag åt tillräckligt med grönt så förbättrade jag mitt hemoglobin-värde mer än några järntabletter någonsin har lyckats med. Så nu ser jag fram emot en näringsrik och pigg vår!


Lite hjälp på traven har jag av våningsfatet (från ikea) som jag fick till julklapp av min syster. När frukterna är snyggt uppradade så ser de betydligt mer inbjudande ut än om de ligger tätt packade i en fruktskål med några mörka bananer överst...

 

Ett litet sidospår:
Efter dagens matshopping tillsammans med dottern så lovar jag att det lär ta en tid innan jag nästa gång tar med henne till affären. (ifall ingen har något tips på hur man snabbt får tyst på ett väldigt pratglatt barn).
Hon iakttar och kommenterar precis allt, hon pratar inte så tyst heller ska jag kanske tillägga. Här följer några citat från idag:
"Dedär farbröderna tittar på barnprogram" (När vi gick förbi spelmaskinerna)
"Vad tuggar dedär på då?" (När vi gick förbi en tant o en farbror som tuggade tuggummi (hoppas jag iaf)
"Dendär tanten tog fel blad" (När en tant satte tillbaka sin sallad i hyllan)
"Dendär tanten går som Byggare Bob" (När vi såg en tant som...ja gick som byggare bob)
"Vad tänker dendär på då?....BULLAAA" (När en farbror stod och såg tankspridd ut)
"Såndär brukar H (moster) äta" (När vi gick förbi hyllan med jäsningsprodukter och annat man behöver till hembränt...och nej, moster H äter inte sådant!)
Sådär låter det genom hela affären, så halva min energi går åt till att försöka undvika "lustiga typer" innan dottern hinner få syn på dem och fälla någon kommentar. Man kan ju alltid hoppas att de flesta pratar finska....

12 kommentarer:

  1. Oj vad det ser hälsosamt ut! Här har vi faktiskt mest bruna bananer just nu... Fnissar när jag läser om W:s pratglada sida, misstänker att jag snart själv är i samma situation. Men nu är det mest: "vad är det där, vad är det där, vad är det där..."

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Underbara barn, fniss!
    Hej vännen!
    Jag blev så full i skratt då jag sååå väl känner igen de där. Att handla med små barn är inte kul, (inte alltid med stora heller).
    Nu ska jag ta med alla mina 3 till biblioteket i stan, får se hur det går.(De kivas typ om allt.) Dilemmat som alltid uppkommer är också att de säljs glass i fiket och V. är snabbt vid glassboxen och hugger en oavsett om vi ska köpa eller inte, hmmmm.
    Ha en skön kväll!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Hihi... Det är ju för härligt med ungar!
    Min dotter pratade också väldigt mycket när hon var liten. Hon pratade om allt hon gjorde allt hon såg och allt hon skulle göra. Vi funderade på om hon hade en karriär som sportreferator... hihi
    Men låt henne prata tycker jag... de flesta vet nog hur det är... Det kan ju bara vara lite retligt när de säger nånting som kan vara sårande...
    Annars tycker jag det låter bra att hon är vältdigt verbal, det tror jag hon kommer att ha nytta av i framtiden! :))
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  4. åh, vilken festlig dotter du har! fast jag vet, ibland är det nog lite pinsamt med vältaliga barn som helt ohämmat kläcker ur sig vad som helst ;)
    ja du, det har nog varit ganska klent med fruktintaget här också, mest för att jag jämt och ständigt försöker äta kolhydratsnålt, men nu har jag bestämt mig för att köra helt omvänt ett tag. eller om nu inte helt, så åtminstone delvis :)

    SvaraRadera
  5. Jamen det är ju sådana gulliga små flickor och deras kommentarer som förgyller våra vardagar, det är ju så sött och gulligt så bättre finns inte......tysta henne inte, snälla!

    Så fint du lagt upp frukten, du har rätt, ofta ligger den platt på ett fat med just svarta bananer överst.....

    Och fem om dagen, njaaaa.....har nog slarvats med det här också, fast nu har vi ätit lax och spenat, massor av spenat från egna trädgården i somras. Eller, ja, mangold var det ju förstås.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja men vad himla gulligt!! Av barn och berusade får man höra sanningen , haha!! Härligt inlägg! Och vad fint det ser ut med frukten på det fina våningsfatet!!

    Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  7. Fräscht det ser ut!
    Ljuvliga kommentarer från lilltjejen. De är för sköna.
    Ha en bra helg!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  8. Hej! Ramlade in här via din systers sida. Så mycket fint du skapar och så spännande med husbyggandet! Och nej, jag kan ärligt säga att jag nog inte äter fem nävar varje dag... Borde också bättre mej på det! Härliga kommentarer av dottern :O)
    Skön helg!

    SvaraRadera
  9. Tack för ett gott skratt! Behövde det såhär mitt i arbetsdagen. Ser framemot att träffa er imoron, och lilla W. Då får jag nog passa på och berätta åt henne vad jag EGENTLIGEN brukar äta :D Kram "moster" Heidi

    SvaraRadera
  10. Njäää, här blir det nog oftast också för klent med intaget... Faktiskt föredrar jag sallad framför frukter. Får nämligen ont i magen av flera frukter.

    Hihi, känner igen mig i storyn. Varkendera av våra tre barn har haft förstånd att vara blyga av sig :)

    Du - kika in på mitt senaste inlägg ;)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  11. Jag igen ;)

    Läste din kommentar igen och funderade lite. Jag har faktiskt egentligen aldrig haft nån städskrubb. Just nu har vi centraldammsugare och den slangen får plats där längst inne i skafferiet, upphängd på väggen. Alla medel, trasor o dyl har jag i ett överskåp i tvättstugan, alltså där tvätthon är. Hinkar o större saker i underskåpet. Sini-moppen, sån med en platta man fäster microfibermopp på, står inkilad mellan ett högskåp och tvättmaskinen.
    Sen har jag i respektive badrum en uppsättning städtillbehör som behövs där, i skåpet under handfatet.
    Så jag behöver faktiskt inget skilt städskåp ;)

    Säkert får du plats med ett skafferi också :)

    SvaraRadera
  12. Fast man VET att man borde äta mer frukt och grönt så tycks det vara väldigt svårt att komma sig för att verkligen göra det också... Och särskilt under julen slarvades det på den fronten i det här huset, men nu har jag försökt ändra på det igen. Maken konstaterade i måndags när han varit och handlat att vi nog har den mest välfyllda fruktkorgen (två st faktiskt) i byn! :D Idag har jag fått i mig både paprika och apelsin, så det var en bra start på dagen i alla fall!
    Oj oj oj, kan tänka mig hur pinsamt det måste vara när dottern kommer med såna där kommentarer om allt och alla i affären... Hihi! Kanske inte så roligt just då, men efteråt kan ni säkert skratta åt det! ;)

    SvaraRadera