tisdag 4 januari 2011

Innerdörrar

Vi har bestämt oss för vilka innerdörrar vi ska ha i huset. Dessa dörrar med tre speglar kommer automatiskt med huspaketet...


Jag skulle förstås inte ha något emot fyr-spegeldörrar. Såååå snygga.



Men vi har ju en budget att hålla. Tyvärr är det finare oftast också det dyrare (det stämmer ju inte alltid, men onödigt ofta tycker jag!). Bye, bye snyggis! (med tanke på att vi har levt med platta dörrar utan speglar alls de senaste sex åren så kommer till och med tre-spegeldörrar att kännas lyxigt ;))

Dörren mellan kvisten och hallen var inplanerad som en sådan här...


...med sex glasrutor. Där vann dock inredaren över ekonomen. En ynka dörr måste man väl ändå få satsa lite på...


...så nu blir det denhär med åtta rutor i stället. Det kommer att bli så bra, jag gillar verkligen den här modellen!

Något annat jag gillar är vår spis som blir uppmonterad idag! I kväll ska jag till bygget (visserligen och isolera), men en liten stund (si så där 30 minuter) måste man väl ändå få stå och beundra spisen! Den kommer dock att vara omålad ett bra tag till, eftersom det är vi själva som ska måla den (samt montera skorstenen). Känns lite onödigt att måla den redan när den ska stå mitt i byggkaoset ca ett halvår till, risken finns att vi hur som helst skulle få måla den en gång till i sommar i så fall!


So long!

Alla bilder är lånade från www.fenestra.fi

7 kommentarer:

  1. Många beslut att ta när man bygger nytt men jag kan tänka mig att det är roligt.
    Vi bor i ett 10år gammalt hus men har endast bott 3 år men undrar över en del val som gjorts.
    Men det är ju så att vi alla har olika smak och det är ju som du skriver att man ibland måste tänka på pengarna.
    Hur som helst ser det än så länge ut att bli jättefint i ert hus.
    Vad snygg du blev i håret och dina och dotterns matchande sockor var verkligen fina.

    Trevlig kväll
    kram Mia

    SvaraRadera
  2. Visst har vi? Lik (=BRA) smak alltså:)
    De med tre är kanonfina de med. Och spegeldörren med 8 rutor är ljuvlig! Smart val tycker jag. Glasdörren är ju bara en till antalet, så prisskillnaden blir ju mindre då, samtidigt som den här dörren syns desto mer.
    Spännande med spisen!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej hej!
    Vi köpte till snyggdörrarna...de med fyra speglar. Fast allra helst ville jag ha dörrar i äkta trä. Men DÅ blev det dyrt minsann...
    Du ska se att det bli bra!!
    Ha det!

    SvaraRadera
  4. Bra val att ta dörren med flera rutor, så himla vacker!! Jag tycker dina innerdörrar blir bra också, de är fina båda två! Kommer ihåg hur det var att bygga hus, försökte balansera "måste ha" med budgeten, hihi. Men ni får till det super tycker jag, kanon!

    Kraaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  5. Lite kuriosa: under 1800-talet var det vanligt med 3-spegeldörrar medan de du kallar "snyggvariant" blev vanliga just efter sekelskiftet. Själv tyckte jag att dörrarna med 4 speglar var för "amerikanska" då valde dörrar till lägenheten, men kanske vi ändå väljer dem sen när vi bygger hus eftersom jag så långt som möjligt skulle vilja ha sekelskiftesstil på huset. Glasdörren är jättefin! Ibland måste man ju få "slösa" lite också :o)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Sitter också och försöker välja dörrar och fönster till vårt hus. Det är INTE lätt.

    SvaraRadera
  7. Det är verkligen trist att de snyggaste alternativen oftast också är de dyraste. Tänk om man hade obegränsad budget och fick välja allt precis som man vill ha det, utan att tänka på vad det kostar... *önsketänkande*
    Men det kommer att bli snyggt med dörrar med 3 speglar också, vi har såna dörrar här hemma (+ 2 st "vikdörrar", men måste ju förstås erkänna att visst skulle jag gärna ta de fina med 4 speglar jag också... Glasdörren är superfin, den vill jag också ha! Skulle vara så fint med en sån mellan hallen och vardagsrummet, men pga utrymmesbrist finns där en av "vikdörrarna". Klart man måste satsa lite på någon detalj också, för att lyxa till det! :)

    SvaraRadera