torsdag 13 januari 2011

Cupcake Mama

Idag blev det då ett foto av den målade spisen (den ska ännu spacklas lite och målas ett varv till). Inlägget kommer dock att handla om något helt annat eftersom jag redan har skrivit x antal inlägg om spisen och jag antar att alla inte är lika begeistrade av den som jag ;). (Men ett stort tack än en gång till Jennie (Skogslunden) som tipsade om den!)


Det här inlägget ska handla om att jag börjar arbeta på måndag. Redan i höstas arbetade jag lite kvällar inom dag(kvälls)vården och jag hade inte tänkt söka någon tjänst ännu på ett tag, men så dök det upp något så perfekt så jag kunde inte låta bli. Kanske inte drömjobbet sett ur karriär- eller löneperspektiv, men för tillfället så passar det finemang. Jag ska arbeta på dagvårdens parkverksamhet tre förmiddagar i veckan. Arbetstiden och mängden är så bra, för vi klarar oss utan dagvård och jag kan vara hemma med dottern ännu ett tag.

Jag har funderat en hel del på jobb och vårdledigheter. I dagens samhälle så tycker de flesta att man är rätt konstig som väljer att vara hemma när man bara har ett barn som redan är ganska gammalt (2 år). Jag resonerar i stället så att jag minsann kommer att hinna arbeta och jag tror inte att jag ångrar mig när jag är 70 år att jag spenderade tre år av mitt liv på att vara hemma med vår dotter i stället för att arbeta. Alla vill inte vara hemma och trivs man inte så ska man naturligtvis arbeta. Men jag trivs toppen med hemma-mamma livet. Många undrar om jag inte får lång tid, men ni som läser bloggen vet att jag oftast har något projekt på gång, så här blir det inte mycket stillasittande. När dottern är vaken (på förmiddagar och kvällar) så umgås jag förstås med henne, vi är utomhus, bakar, spelar spel och läser. Några förmiddagar per vecka så deltar vi i föräldra-barn grupper, eller träffar bekanta med barn, så dottern också ska lära sig umgås med andra. En del påstår att man hämmar barnets utveckling genom att stanna hemma med det, men det är bara bullshit enligt mig. Både barn i hemvård och barn i dagvård har lika stora möjligheter att utvecklas och det beror till största del på vårdaren, om man är kreativ, ser barnets behov och tar saker och ting i barnets takt. Påståendet att barn som vårdas i stora grupper lär sig att dela med sig tror jag inte heller på, de flesta lär sig fort att det är först till kvarn som gäller. Att barn är smått egoistiska med sina leksaker är något som hör till, många vuxna är ju likadana med sitt ha-begär.

Man blir inte precis rik av att vara vårdledig, speciellt inte när man ska betala huslån. Just den ekonomiska biten är väl en stor orsak till varför de flesta mammor (föräldrar) börjar arbeta rätt fort. Visst, alla behöver pengar, men man kan också prioritera bort en hel del ifall man verkligen vill vara hemma (jag anser att man inte kan skylla sitt arbetande bara på det ekonomiska och köpa märkeskläder åt sina små barn, köra runt med splitternya bilar och åka till södern minst en gång per år). Vi har valt bort en hel del "onödigt" under den här tiden jag stannat hemma (jag anser oss absolut inte vara fattiga på något sätt, vi har gott och väl allt vi behöver, men impulsköp och vissa vill-ha saker har naturligtvis fallit bort). På ett sätt är det kanske lättare när man får barn ganska tidigt i livet. Vi fick barn några månader efter avslutade studier, så vi hann aldrig vänja oss med två inkomster. Vi tänker också att vi kan resa och unna oss lite extra sedan när vi har vuxna barn, vi kommer ju inte att vara lastgamla då!

Men, som sagt, har jag funderat lite på att börja arbeta. Enligt mina beräkningar skulle jag behöva arbeta minst 75 % för att det ska löna sig ekonomiskt (dagvårdsutgift, inget hemvårdsstöd och då skulle vi troligtvis behöva en till bil med försäkringskostnader, skatt mm). Att arbeta så mycket känns inte som något alternativ i nuläget med pågående husbygge. Den som skulle lida mest är förstås dottern. På kvällarna skulle maken bygga och jag skulle ha fullt upp med alla hushållssysslor som är 100 % på mig det här året. Både jag och mannen skulle vara dödströtta, samtidigt som ingen skulle ha tid med det viktigaste i livet, dottern. Bygget skulle med största sannolikhet inte framskrida i samma takt som nu och hela den här (jobbiga) byggtiden skulle dra ut ännu mer på tiden. Men, nu har jag alltså fått jobb. Ett jobb med lämplig arbetstid, där jag får vara utomhus och arbeta med barn. Samtidigt så kommer jag att kunna bidra lite till inkomsterna, något som kanske behövs nu när vi har både ränta och hyra att betala. Jag kommer ändå att vara ledig största delen av tiden, så jag kommer att hinna med allt här hemma utan att byggandet blir lidande ändå. Parken stänger sista maj, något som passar mig riktigt bra det också, för beroende på hur långt vi kommit med bygget så kanske jag i så fall är ledig under sommaren för att fixa flytt, inredning och trädgård.

Så ja, jag är mer än nöjd med hur framtiden kommer att se ut de kommande månaderna. Nu ska jag njuta av mina sista dagar som cupcake-mamma ;).

13 kommentarer:

  1. Blev så glad när jag läste att du vill vara hemma med ditt barn! Jag tycker att det är den naturligaste sak i världen att ta hand om sina egna barn och uppfostra dem i alla fall de första åren. Jag tror att det ger en trygghet för dem. Därmed inget ont om dagis o familjedaghem! Jag har varit hemma med barnen så mycket som möjligt och hela familjen har mått gott av det även om ekonomin inte var så lysande men vad gör det idag, nu är barnen vuxna och helt underbara. Givetvis ska man inte isolera sig hemma med barnen utan delta i aktiviteter med dem. Så tycker jag!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Oj, det var nästan läskigt att läsa ditt inlägg, det var nästan som om jag själv hade skrivit det. Vi tycker så otroligt lika.
    Jag är utbildad fritidspedagog och jobbade heltid tills för 5 år sedan när vår första son föddes. Sedan dess har jag varit hemma och för två år sedan kom vår andra son.
    Vårt mål är att vi ska kunna vara hemma tills barnen börjar skolan.
    Men det är ingen dans på rosor att vara hemma, man får ju anstränga sig en del för att barnen ska träffa andra barn och för att få det ekonomiska att gå ihop, men vi lyckas precis som ni.
    Dessutom är vi mitt uppe i husbygget av vårt drömhus som vi ska flytta in i till sommaren.

    Så härligt att följa din blogg, o tack för alla fina hus/inredningideer!
    Kram Sanne

    SvaraRadera
  3. Hej hej, har inte varit här tidigare så stannar till och lämnar en hälsning.

    /Carina

    SvaraRadera
  4. oavsett vad folk runtomkring dig tycker ska du göra som du själv vill. jag jobbade ett halvår mellan våra pojkar, men sen var jag hemma fyra år (mammaledig, vårdledig och arbetslös eftersom mitt jobb under min vårdledighet flyttade till helsingfors och jag vägrade följa med). i samma veva byggde vi också hus, så vi fick också dra in på allt onödigt, men inte led vi av det på något sett. vi hade ju ändå varandra, vilket ju slår allt annat här i världen.
    lycka till med allt!

    SvaraRadera
  5. Heja lillsyrran :o) många kloka ord! Kul att du fått ett jobb som är "lagom"! Grattis!
    Ledig tid (dvs tid som man själv bestämmer över och har tid att spendera med sina barn t.ex.) är undervärderat idag! Allt ska ju värderas i pengar nuförtiden.

    Kram på dej (och spisen är en skönhet)!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker du resonerar så förnuftigt och idealet är väl att man kan göra som det passar en själv och sin familj allra bäst. Sen har jag svårt att se att det på något sätt skulle vara skadligt att vara med sin mamma och pappa när man är liten.....visserligen är tiderna väldigt sociala, men får man leka med andra barn och har sunda föräldrar kan det väl aldrig bli fel. Jag håller helt med dig.

    Och gratulerar till ditt härliga förmiddagsarbete, jag tycker ni verkar ha det så fint och bra och förnuftigt och det kommer alltid tillfällen i livet där man kan göra allt det där man "måste"......

    Gratulerar igen både till jobb och vad jag tycker är sunda värderingar.

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Glömde säga att er kakelugn/kamin kan man aldrig få se för många bildr av, den är så fantastiskt vacker!
    Kram igen

    SvaraRadera
  8. Det ringde i telefonen när jag hade svarat på ditt inlägg och när jag kom tillbaka för att skicka iväg meddelandet försvann det, haha, typiskt alltså!! Först - stoooort grattis till jobbet! Så roligt!! För det andra - såååå uuuunderbar kamin, gah... För det tredje så tycker jag att du har en så sund inställning och jag gläds med din dotter över att ha en så fin mamma! Livet innehåller många törnar och de kommer hon få uppleva oavsett om hon går på dagis eller inte. Varje törn gör ont men innebär också utveckling för tänk vad mycket vi lär oss varje gång vi kommit ur en strulig situation med nya erfarenheter! Det är viktigt att lära sig förhålla sig till svårigheter, att ha förebilder att titta på i sin omgivning som hanterar svårigheter på ett konstruktivt sätt = modellinlärning! Som förälder känner man i hjärtat när man gör det rätta för sitt barn och det kan sällan vara fel att gå efter det. Men det är en balansgång att våga släppa taget om barnen när de blir lite äldre, att låta dem ta viktiga kliv som gör att de mognar, när man som mamma håller på att sätta hjärtat i halsgropen när tonåringen vill stå på egna ben, hihi. Det är inte lätt att vara förälder alla gånger... Lita på ditt goda omdöme Annie! Det kommer bli toppen för både dig och lilltjejen att få rå om varandra hemma!! Njuuuut!

    Många fredagskramizar aka

    SvaraRadera
  9. Klart att ALLA är begeistrade över spisen!:) Åhhh, vad fin den är. Våran är ännu inte på plats, så jag njuter av eran så länge.
    Grattis till jobbet! Som så många sagt tidigare; det viktiga är ju att du gör det som känns rätt för dig och din familj. Låteer väldigt sunt.
    Många kramar Jennie

    SvaraRadera
  10. Måste börja med att säga att spisen ser så fin ut! Där gjorde ni verkligen rätt val! :)
    Grattis till ditt nya jobb, det låter ju helt perfekt! Tycker inte alls det är något fel på att vara hemma med sitt barn, vill man det och har möjlighet till det rent ekonomiskt (det har ju tyvärr inte alla) så ska man absolut vara det! åren när barnen är små går ändå så fort så klart man ska ta tillvara på den tiden då.
    Känner igen det där med folks funderingar om man inte får långtråkigt av att vara hemma. Jag är ju själv hemma, i mitt fall pga arbetslöshet, och har många gånger fått frågan om det inte blir tråkigt och tiden lång. Nej, absolut inte! Jag har aldrig varit den sortens person som bara sitter och stirrar i taket och blir sysslolös bara för att jag inte jobbar, utan jag hittar alltid på en massa att göra. Jag har aldrig tråkigt och oftast undrar jag hur jag skulle ha tid att jobba, tycker att tiden inte räcker till många gånger fast jag är hemma... Det är alltid något projekt på gång, större eller mindre. Så där verkar vi vara lika! :)
    Önskar dig en trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  11. Mycket bra beslut!
    Jag var hemma hela tiden (förutom lite sommarjobb) mellan första och andra barnet (skiljer 2 år 4 mån) och började jobba när andra var 1 år 7 mån. Riktigt passligt. MEN - i samma veva började vi med tomten och husplanerna och sen bytte jag till jobbet jag har nu med morgon/kvällsturer, då blev det tufft. På slutrakan av bygget var jag gravid och sjukskriven så då var jag inte till nån hjälp där... Men, men, allt går när man är inställd på det :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Du har vunnit inne hos mig!
    Grattis!

    SvaraRadera
  13. Det låter väl jättebra det där tycker jag... Med lite jobb och ändå ha möjligheten att vara hemma med din lilla dotter! Tiden kommer aldrig tillbaka, så ta vara på den. Det tyckre jag du gör rätt i!
    kram
    Marie

    SvaraRadera