tisdag 11 januari 2011

Blomstrande drömmar...


Jag hade ställt in mig på en låååång vinter ännu. Men vad händer, jo direkt termometern visar varmare grader (troligtvis bara för några dagar) så börjar den här damen drömma om blommor och planera trädgård. Eftersom jag ändå brukar vara sent ute med saker och ting, så kanske det inte är så illa att börja fundera lite redan. Nära huset vill jag ha mycket rosa och vitt (en av orsakerna till att vi målade huset grått var att jag älskar rosa och vita blommor och jag tycker de går så fint ihop med grått). Dahlior (bilderna ovanför) är ett måste.


Ölandstok finns i rosa och vitt (förutom den vanliga gula varianten). Perfekt för mig som är urled på alla gula tokar (de har funnits vid alla hyresbostäder vi nånsin bott i). Själva växten tycker jag om, den är lättskött, blommar sent på året (då mycket annat redan blommat klart) och så blommar den länge!



Snöbollsbuske är ett självklart val. Väldigt vacker under blomningen, både där den står utomhus och att ta in kvistar i vas. Den här varianten har finländskt ursprung (Pohjan neito) och blommar redan första året, till skillnad mot de flesta andra snöbollsbuskar.


Min favorit bland favoriter är ändå borstnejlikor. Vi kommer att ha en stor rabatt med sådana framför huset. De är underbara som snittblommor, tätt packade tillsammans så de ser ut som en stor fluffig boll i en fin vas. Vet någon förresten om det går att plantera tulpaner och borstnejlikor i samma rabatt? De har ju olika blomningstid, men liknande färger och höjd, så på så sätt skulle jag kunna få en rabatt som är fin hela sommaren...

Mer blomstrande inlägg blir det absolut framöver. Sommaren 2011 kommer vår gård fortafarande att bestå mest av jord och ogräs, men så fort huset är färdigt så kommer jag att ta itu med trädgårdsprojeketet :)!

Ikväll ska jag och mannen på massagekurs (fortsättningskurs). Vi gick grundkursen hösten -09 och gillade den verkligen, så när vi såg att det började en fortsättningsdel nu, med samma lärare, så bestämde vi oss för att tisdagar är byggfria ett tag framöver. Både massage och vi-tid känns efterlängtat mitt i allt byggande, så det ska bli så roligt!

Hoppas att också får en innehållsrik tisdagskväll :)!

Ps. Alla bilder är lånade från internet. Tur att jag inte går i skolan längre, för läraren skulle nog få spader med min källhänvisning i så fall ;).

9 kommentarer:

  1. Någonstans under all snö ligger blommorna och jag blir lika förvånad varje år över att de hittade upp igen. Och jag längtar så till de börjar titta upp en och en speciellt vårlökarna för då vet man att sommaren snart är här.

    Önskar dig en trevlig kväll
    kram Mia

    SvaraRadera
  2. Du är inte den enda med trädgårdsdrömmar den här tiden på året, kan jag säga! Efter att frökatalogen från Korpikangas dök upp på självaste nyårsafton och jag sen också sett på några inbandade trädgårdsprogram riktigt kliar det i fingrarna efter att få börja planera och odla igen. Och just det är något som gör de kommande vintermånaderna, som jag annars tycker hör till den allra tråkigaste tiden på året, lite mer uthärdliga.
    Jag skulle gärna byta ut vår gula ölandstok (som det finns en hel rad av efter tidigare ägare) mot rosa eller vita... De gula går an, men när det blir för mycket av dem tycker jag de mer påminner om offentliga planteringar eller just hyreshus eller liknande. Och jag skulle inte heller själv ha valt att plantera dem just DÄR heller... Så är det när man får en uppvuxen trädgård på köpet, allt är inte nödvändigtvis så som man själv hade velat ha det... Så du har det bra som får planera trädgården helt från början och göra allt precis som du vill ha det!
    Tror säkert att tulpaner och borstnejlikor går att plantera i samma rabatt, tulpanerna blommar ju tidigare och skulle det inte bli bra går det alltid att flytta på blommorna!
    Ja, har man själv haft djur när man växt upp så vill man fortsätta ha djur omkring sig, och visst är det viktigt att barn också får lära sig ta hand om och ta ansvar för djur! Men som du sa är det allra värsta att djuren lämnar en en dag, det är något som jag alltid tagit väldigt hårt... Ibland så hårt att jag svurit på att aldrig mer skaffa något nytt djur, just för att slippa sorgen när djuret blir sjukt och/eller dör... Det tog många år innan jag skaffade en ny kanin sen min älskade kanin Prinsen hade dött, men jag är glad att vi gjorde det till slut i alla fall! :)
    Låter intressant med massagekurs, hoppas ni får en trevlig kväll! Vi-tid behöver alla lite då och då.

    SvaraRadera
  3. Ja vem längtar inte efter lite blommor och grönt! Fast jag har nog inte lika gröna fingrar eller samma trädgårdsintresse, men kanske det kommer nån gång, fick nog inte dom generna ;o) Kul att ni kommit igång med massagen igen, ni borde ge oss en snabbkurs nångång! Kram!

    SvaraRadera
  4. Härligt med blommor! Visst börjar man längta så fort ljuset kommer och det töar lite grand.
    Snöbollsbuske kände jag inte till innan, en sådan vill jag ha. Och rosa Ölandstok, det visste jag inte heller att det fanns.
    Jag har snöat in på rosor, Jasmine, Schersmin, Paradisblomma och Syrém. Lite omväxling kan ju förnöja:)
    Roligt med massagekurs med maken!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh vad härligt med lite blominspiration redan nu - I like! Har faktiskt börjat längta efter våren, det står ju inte på, tiden går så fort. Ser verkligen fram emot att se hur du tänker plantera kring huset. Håller med, grått, vitt och rosa är hur fint som helst!

    Snöbollsbuskar är jättefina men jag har själv och har hört andra med dåliga erfarenheter, det blir mycket ohyra på dem och så ser de ut som sju svåra år efter lössens framfört :( Men det kanske är olika på sorter? Gula ölandstokar fanns på vår baksida när vi flyttade hit men jag har lite andra planer. Gillar också att de blommar sent men är inte så där särskilt imponerad över att de länge ser dassiga ut om våren och försommaren innan de sätter igång och blir gröna. Men man kan väl inte få allt, hihi.

    Lycka till med massagen!! Låter härligt!

    Ha en fin dag annie!

    Kraaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  6. Vitt och rosa tycker jag också om och så blått till! Bra med grått hus då. Det har vi också.
    Det går säkert jättebra att ha tulpaner i samma rabatt som bortisarna, bara att man plockar bort bladen efter tulpanerna.
    Kul att hålla på att planera!
    Härligt med massagekurs och egentid tillsammans.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Jag får en spännande vår när jag inte har en aning om vad som kommer upp i mina rabatter! :D Vi flyttade hit i Augusti, och då hade mycket redan hunnit blomma ut här hos oss :) Echinacae är min favoritperenn iallafall :)

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  8. Så härligt att få se lite trädgårdsväxter! Och visst får man lite vårkänning när temperaturen stiger litegrann...
    Och massage... låter jätteskönt, det skulle jag behöva! du kanske kan ge mig lite cybermassage :))
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  9. jag är egentligen ingen trädgårdsmänniska, men på våren när lökväxterna börjar titta upp ur marken, kan jag bli lite inspirerad. sen under sommaren när semestern börjar, blir vår s.k. trädgård lite bortglömd, och av den orsaken har jag med åren lärt mig att inte förivra mig under våren/försommaren. visst skulle jag vilja ha en prunkande trädgård, men i så fall borde jag också ha råd att anställa en trädgårdsmästare. ;)

    SvaraRadera