onsdag 16 mars 2011

American dream

Om man är snål på något riktigt gott, men bara har en svartnande banan hemma så kan man alltid använda den till en spungecake (det behövs visserligen lite andra ingredienser också, bl.a. choklad, kaffe, nötter, crème fraiche, grädde, nougatkräm osv, men det är ju sådant man alltid har i skåpen, till skillnad från svarta bananer ;)).

Receptet finns i boken Kärleksmums, en av mina absoluta favoriter i köket. Förutom att recepten är smaskiga så bjuder de på små lustigheter och överraskningar som gör bakningen oändligt mycket roligare. I spungecake recpetet står det t.ex. "...valnötter och choklad, jo, du kan få provsmaka lite också." Provsmakar gör man ju ändå, men visst är det roligare när till och med receptmakarna tillåter det (lite annat än de stela husis-recept man är van med).

Spungecake
 
 100 g smält smör
2,5 dl socker
3 ägg
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1,5 tsk kanel
1,5 dl crème fraiche
1 mosad banan
0,5 dl kallt kaffe
0,5 dl hackade nötter
100 g hackad choklad

Vispa smör och socker. Tillsätt äggen, ett i taget och fortsätt vispa. Blanda mjöl, bakpulver och kanel i en bunke och crème fraiche, banan, kaffe, nötter och choklad i en annan. Blanda ihop allt. Grädda 40 minuter i en smord form i 175 grader. 

Glasyr
4 dl florsocker
4 msk choklad-nötkräm (nutella)
4 msk grädde

Bred glasyren på den svala kakan och dekorera med hackade nötter.

Mina mått stämmer inte exakt överens med bokens, där står det tre bananer, men jag hade bara en och med den blev det riktigt lagom banansmak. Nästa gång kommer jag också att fukta kakan med lite spetsat sockervatten så den blir lite saftigare. Torr var den inte, men bra kan ju alltid bli bättre :).



Mannen har vintersemester den här veckan. För oss här hemma märks det inte så stor skillnad förutom att dottern får vara hemma i stället för på "moffa-dagis" de dagar jag arbetar. Vid bygget har det däremot hänt grejer. Mellanväggarna på vinden kommer upp i rask takt och man kan äntligen börja föreställa sig hur det ska se ut som färdigt. Vissa rum blev större än jag hade tänkt mig (tyvärr var det en skrubb och badrummet), medan andra känns mindre än jag hade trott (speciellt allrummet känns lite smalt). Men bara vi får spacklat och grundmålat väggarna tror jag nog att ytorna känns lite större igen. Jag lovar att jag snart ska ha en mellanrapport med bilder från bygget.

Ha en skön onsdagskväll!

8 kommentarer:

  1. Ler åt det där med den svarta bananen... Såna brukar det nog finnas här hos oss också emellanåt! Nu vet jag ju vad jag kan använda dem till i alla fall, jag har också den där boken (men har inte testat receptet på spungecake än). Massor med godsaker, och visst blir det genast roligare när det finns lite humor inblandat också! kakan ser i alla fall jättegod ut, kanske något att bjuda på om en dryg månad när det drar ihop sig till kalas?
    Att vissa rum blev större än du trott är väl bara positivt, låt vara att det kanske inte var de rum du önskat skulle bli större, men stora skrubbar och badrum tar man ju tacksamt emot! Allrummet ser säkert större ut när det blir målat. Det ser lätt trångt och litet ut under byggskedet, men när det väl är klart är utrymmet ändå betydligt större.
    Ha det så bra! Kram

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut en riktig choklad dröm!
    kram Anette

    SvaraRadera
  3. Ser smarrigt ut....Ang pelargonerna så finns det jättebra info på nätet om hur man gör, med bilder på hur de ska se ut...enklare än att förklara tror jag!

    SvaraRadera
  4. YUMMIE!
    Jovisst har jag ingredienserna hemma! Har på sistone börjat köpa såna där små hinkar med turkisk yoghurt som funkar lika bra som creme fraiche.

    Ser fram emot bilder ifrån bygget!

    SvaraRadera
  5. Du den där såg ju helgod ut och här sitter jag sent om kvällen och är jättesugen på något sött, hihi. Tack för receptet! Ser fram emot fler bilder från huset :))

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  6. Mums, det låter som en kaka helt i min smak, ler. Blir sååå sugen....men det är faktiskt hög tid att krypa till kojs.
    Ser fram emot bilder från huset.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Mm...ser jättegott ut! =)

    Ha en bra dag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Wow, vilken kaka! Den ser helsmarrig ut.
    Blev riktigt sugen på den boken, den verkar härlig.
    Kul att det går framåt på bygget. Ska bli kul att se! Och rummen ser alltid små ut innan de blir möblerade. Visst är det konstigt? Våra rum växte i takt med att möblerna kom in.
    Kram Jennie

    SvaraRadera