fredag 19 augusti 2011

Jordgubbsglass med marshmallows...

...heter det. Men det smakar inte så. Det smakar mer jordgubbs-is. På nåt sätt. Nu behöver det här förstås inte ha något att göra med ett dåligt recept, det kan ju också bero på att receptet kanske inte följdes till punkt och pricka eftersom jag hade fullt sjå med att hindra min lilla hjälpreda från att äta upp alla jordgubbar och marshmallows. Och att hjälpredan sedan blev full med jordgubbskladd och hamnade i badet så jag inte kom ihåg att vispa smeten så ofta som den skulle. Eller att jag bara tog grunden från ett recept och hittade på resten lite vart-eftersom. Det kan ju förstås bero på detta, men speciellt troligt är det väl inte, eller!?

 Jordgubbsglass med marshmallows
Ca 350 g jordgubbar (frysta går bra, men tina dem lite före)
 3 dl vispgrädde
3 st ägg
fröna från en vaniljstång
5 msk florsocker
1,5 dl marshmallows

Skrapa ur vaniljstången och blanda fröna med florsockret. Vispa äggulor och sockret vitt och pösigt. Tillsätt bären. Vispa grädden separat. Vispa äggvitorna separat. Blanda ihop allt. Frys ner i en stor skål och ta fram och vispa med ca 30 minuters intervall tills smeten börjar vara fryst. När den har stelnat ordentligt (typ andra sista gången du vispar), blanda ner marshmallowsen (om du inte hunnit äta upp den medan du väntar!)

eller...
Vispa grädden och sockret och servera med jordgubbar och marshmallows. Jag tror det blir godare, plus att du sparar tre ägg :)!


Jag önskar er en mysig fredagskväll!
Själv ska jag på "skrotmarknad" med mannen.  

5 kommentarer:

  1. Ser väldigt gott ut iaf =) Kram

    SvaraRadera
  2. Godisgott! Mmmm. Lycka till med att fynda på skrotmarknaden!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Jo, våra dushdörrar. Dom står i hörna och är rundade och vikbara både inåt och utåt och själva glaset är böjt....dom är av märket Hafa och heter Igloo. Så dom verkar inte så bra, nu har just fått veta att vi får välja precis vad vi vill i deras eller Westerbergs sortiment och dår blir det nog raka glasdörrar, vi får se.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Mums vad det där såg gott ut!!! Och vilken häääärlig hjälpreda du har :)) Jag försöker att hålla igen lite efter allt semesterfrosseri men det går ganska dåligt, haha.

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  5. Mums!
    Så skönt att du är tillbaks i bloggvärlden.
    Jag har också undrat hur det har gått med ert hus.
    Nu är ni nästan i mål och vårt hus har vi renoverat i 5 år;)
    Du ska se att när allt är klart var det mödan värt.
    Vackert hem till en fin liten familj.
    Kram Anette

    SvaraRadera