onsdag 18 maj 2011

Kruksommar

 Denhär sommaren satsar jag enbart på att plantera i krukor, lådor och korgar. Allt ska vara flyttbart. Det är en av nackdelarna med att planera flytt sommartid. Vid bygget är vår gård inte i sådant skick så man ännu kan plantera något och vid vår hyreslägenhet har jag ingen lust att satsa desto mer ifall man ändå inte hinner njuta av blomningstiden. Lösningen är alltså krukor och lådor. Vilken tur att det finns så mycket fint att välja på (jag har samlat på mig massor under våren, de ligger lite här och där, en del tomma och en del i användning).

 På baksidan har jag min Mårbacka (fast den får bara vara ute när vädret visar sig från sin bästa sida ;)) och månadssmultron planterade i ljusa korgkrukor. (Ifall någon vet var man får köpa blomlådor i samma material, alltså ljust, så tipsa gärna!)

 På baksidan har jag också min pyttelilla köksträdgård i en odlingslåda. Därifrån skördar jag färsk basilika, gräslök, persilja och citronmeliss. Två fack är fortfarande tomma, men timjan och någon sorts sallad ska nog fylla dem så småningom.

I kväll ska jag reda upp lite på vår tomt. Det finns några plättar som kommer att få lämna i ursprungligt skick, men det behöver rensas bort grenar och små träd, flyttas stenar och planteras små blommor för att få det som jag vill (sa jag ursprungligt skick ;)).

Ha en bra kväll!

6 kommentarer:

  1. Jättefina krukor och mårbacka är ju såå himla fina! =)

    Ha en bra dag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Hihi, mitt inlägg idag är i samma stil :)
    Smultron skulle inte vara så tokigt att ha nära på altanen. Den där lådan med fack kollade jag på igår, kanske blir inköp?

    Så härligt med en flytt att se fram emot!

    SvaraRadera
  3. Härliga korgkrukor! Vad har du köpt dem?
    Jättefin köksträdgård också!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  4. Tack!
    Jo, jag tycker också att plastmattan gör altanen mer som ett rum. Problemet är bara att den vill blåsa bort hela tiden :P
    Sen skulle jag vilja ha en större matta istället. Det är så mycket jag vill på altanen, men det får bli lite i taget ;)

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vad kul att du vill vara med :)
    Du får ha en trevlig helg, Kram

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Det var ju en smart lösning!
    Ha en fin helg!
    Kram Anette

    SvaraRadera